Waarom je moet starten met inbound marketing

6 augustus 2020 12:28

Waarom je moet starten met inbound marketing

Of je nu eigenaar bent van een klein bedrijf of de marketing doet voor een groot bedrijf, we hebben allemaal hetzelfde doel: meer klanten aantrekken.

Hoewel dit einddoel eenvoudig klinkt, zijn de tactieken en kanalen die marketeers gebruiken om het te bereiken oneindig. Vanwege de vele beschikbare opties kan het creëren van een marketingstrategie een moeilijk en tijdrovend proces zijn. Waar je vroeger nog weg kwam met een eenvoudige PPC-campagne en daarna achterover kon leunen om de klanten binnen te zien stromen, is digitale marketing tegenwoordig veel complexer. Klanten bepalen nu zelf wat ze kopen, van wie ze kopen en of ze advertenties willen zien.

En dit is precies waarom steeds meer bedrijven inbound marketing omarmen.

Inbound marketing is een bedrijfsmethodologie die zich richt op het aantrekken van potentiële klanten en bezoekers in plaats van hen te onderbreken met ongevraagde promoties en inhoud. In plaats van een product of dienst in de gezichten van jouw klanten te duwen, richt je je op het creëren van waardevolle inhoud die hun vragen beantwoordt en hun problemen oplost. Als het dan tijd is om te kopen, komen ze naar jou toe.

Wat is inbound marketing?

Voordat we uitleggen waarom inbound marketing zo goed werkt, is het belangrijk om te bespreken wat het precies betekent.

In de basis verwijst inbound marketing naar elke marketingstrategie die een doelgroep van klanten naar je bedrijf toebrengt. Het bevindt zich aan de andere kant van het marketingspectrum van traditionele strategieën zoals tv-, radio- en gedrukte advertenties, die klanten bereiken/benaderen, ongeacht of ze interesse hebben getoond in wat je te bieden hebt.

Een inbound marketingstrategie kan verschillende kanalen omvatten, maar de meest voorkomende zijn zoekmachineoptimalisatie (SEO), contentmarketing en social media. Het onderhouden van een sterke website is ook een belangrijk element, omdat veel inbound marketingtactieken zijn ontworpen om potentiële klanten naar jouw website te halen.

De voordelen van inbound marketing waar je niet omheen kunt

Wanneer goed uitgevoerd, kan inbound marketing geweldige resultaten opleveren voor bedrijven van alle soorten en maten. Hier zijn enkele belangrijke voordelen van inbound marketing:

  • Lagere kosten. Naast dat het in dit digitale tijdperk zeer ineffectief is, is massamarketing duur en riskant. Het is alsof je een (dure) pijl in het donker schiet en hoopt dat hij het doelwit raakt. Met een meer gerichte advertentie-uitgave door inbound marketing kan jouw bedrijf geld besparen en in de loop van de tijd een hogere ROI ervaren.
  • Meer vertrouwen en geloofwaardigheid. Wanneer je klanten de mogelijkheid geeft om hun eigen onderzoek te doen en je website organisch te vinden, kom je betrouwbaarder over dan een reclamebord dat schreeuwt: 'Koop dit nu!' Bovendien doet ongeveer 85% van de consumenten online onderzoek voordat ze besluiten te kopen. Inbound marketingtechnieken zoals het maken van nuttige inhoud en het gebruik van social proof helpen het risico te verminderen dat consumenten aan jouw merk koppelen.
  • Kwaliteitsverkeer en goede leads. Inbound marketing gaat niet alleen over het creëren van naamsbekendheid. Het gaat erom de juiste soort leads en verkeer te trekken. Met een meer gerichte en geïnformeerde aanpak kun je leads aantrekken die veel geïnteresseerder zijn in jouw producten of diensten, dan als ze via de oude massamarketing route komen.
  • Mogelijkheid om te leren en te evolueren. Door contact te leggen met klanten op social media en naar hun gesprekken, vragen en feedback te luisteren, leer je hoe je jouw producten en services kunt verbeteren.

Wil je meer weten over inbound marketing?

Met de juiste planning en beheer is inbound marketing een effectieve manier voor bedrijven in alle branches om meer leads te genereren en de omzet te verhogen. Als je geïnteresseerd bent om het voor jouw bedrijf te gebruiken, kun je altijd bij online marketing bureau Digital Inside aankloppen!

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.