Stop eens als ondernemer!

20 augustus 2020 13:30

Stop eens als ondernemer!

Als ondernemer denk je natuurlijk ondernemend. Je denkt in kansen en mogelijkheden en blijft altijd op zoek naar verbeteringen. Maar laat deze manier van denken uw gezichtsveld niet vertroebelen!

Bedrijfsblindheid zien we in elke bedrijfstak voorbijkomen. Het is een fenomeen dat iedereen wel kent, maar waar niemand zich echt van bewust lijkt. Raar is dat ook niet wanneer we bekijken hoe bedrijfsblindheid ontstaat. Het is een langzaam sluipend proces, een fenomeen dat elke dag onopgemerkt sterker en groter wordt. Door elke dag dezelfde rol te spelen wordt het gezichtsveld van een ondernemer vanzelf kleiner. Logisch ook. We zijn nu eenmaal gewoontedieren met een beperkte focus.

Onze aandacht kan niet overal tegelijk zijn. Het liefste houden we natuurlijk alle interne processen in de gaten terwijl we tegelijkertijd de externe factoren proberen te managen. Maar alle ballen tegelijk hooghouden blijkt voor veel ondernemers in de praktijk toch minder eenvoudig als gedacht. Veel ondernemers zullen dit niet erkennen omdat het voelt alsof ze volledig ‘in control’ zijn. Vooral wanneer bepaalde processen lange tijd probleemloos lopen lijkt de kans op verbeteringen minimaal. Maar juist dat soort langlopende processen kunnen enorme verbeteringen verbergen!

Wanneer een proces vlekkeloos lijkt te verlopen heeft elke ondernemer automatisch de neiging om zijn blik te verleggen. Waarom aandacht besteden aan iets wat foutloos lijkt te werken? Is een hele logische gedachte. Maar heeft u het proces wel eens bekeken vanuit het perspectief van uw klant?

Juist nu we leven in een tijd waarin communicatie meer en meer geautomatiseerd wordt is het belangrijk om het klantperspectief niet te verliezen! Door zelf eens in de huid van uw klant te kruipen ervaart u uw onderneming op een heel andere manier als dat u gewend bent!

Probeer eens onbevangen en onbevooroordeeld naar uw eigen onderneming te kijken door de ogen van een klant. Wanneer u al vele jaren als ondernemer denkt kan het lastig zijn om de positie van de klant in te nemen. Al snel bent u geneigd om uw ervaringen te staven met redenen die bij de gemiddelde consument niet bekend zijn. Of u gaat ervanuit dat klanten wel bekend zijn met de termen waarmee u dagelijks werkt. Allemaal logische aannames, maar allemaal aannames die het denken als klant erg moeilijk maken. Probeer eens te kijken als leek naar uw eigen onderneming. Erg lastig, maar daarom niet minder belangrijk!

Vindt u het moeilijk om uw ondernemingsperspectief los te laten? Blijft uw kennis maar op de voorgrond en lukt het u niet om afstand te nemen? Vraag dan eens aan familie of vrienden hoe zei uw onderneming ervaren! Laat hen eens plaatsnemen in de stoel van uw klant, leg hen dezelfde keuzes en mogelijkheden voor die u normaal ook aan uw klanten voorlegt. Druk ze op het hart eerlijk en kritisch te zijn want alleen dan zult u ervaren hoe een klant uw onderneming ervaart!

Heeft u een webshop? Dan zal deze waarschijnlijk in meer of mindere mate geautomatiseerd , Misschien stuurt u wel een standaard bewijs van ontvangst? Of misschien wel een standaard vragenlijstje waarmee u de klantvraag snel hoopt te doorgronden? Heeft u zelf wel eens ervaren hoe een klant uw bedrijf ervaart? Is de tekst die u als klant krijgt te lezen nog wel passend? Krijgt uw klant wel alle relevante informatie op het juiste moment? Strookt de communicatie nog wel met de visie die u met uw onderneming wilt uitdragen? Overschat of onderschat u de kennis van uw klant niet?

Door simpel de proef op de som te nemen kunt u ontzettend veel leren over uw eigen onderneming. Dingen die u altijd als logisch heeft gezien kunnen opeens in een heel ander licht komen te staan! Maak uw hoofd eens leeg, dompel uzelf in onwetendheid en wordt de klant die u wilt bedienen. Verandering van spijs doet eten, maar verandering van perspectief kan pas echt brood op de plank brengen! De Haardenexpert kan dit aanraden! Veel succes als uw eigen klant!

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.