Ruim 80% heeft tijdens corona meer vertrouwen gekregen in online woonbranche

10 mei 2021 13:56

Ruim 80% heeft tijdens corona meer vertrouwen gekregen in online woonbranche

Positieve geluiden voor online woonshops: ruim 80% van de Nederlanders zegt sinds de intrede van het coronavirus meer vertrouwen te hebben gekregen in het online bestellen van woonitems. Dat bleek uit online onderzoek van Biano.nl, waaraan 491 respondenten hebben deelgenomen.

Nederland is zijn interieur spuugzat

Dat we meer vertrouwen en betere ervaringen hebben gekregen in de online woonbranche is zeer goed nieuws voor de online retailers, aangezien Nederlanders ook meer geld aan hun interieur zijn gaan uitgeven. Na de inbraak van het coronavirus, in maart 2020, geeft bijna 30% van de Nederlandse huishoudens namelijk aan €500,- tot €1.000,- méér te hebben gespendeerd aan het interieur. We zijn namelijk allesbehalve tevreden met ons interieur. Doordat we thuis zijn komen te zitten zegt 88,40% van de respondenten namelijk één of meerdere meubels nieuw te hebben gekocht en zegt 80% de inrichting zelfs (volledig) te hebben omgegooid.

...maar koestert zijn groene huisgenoten!

We zijn ons interieur dan wel spuugzat, maar (gelukkig) geldt dat niet voor onze gezellige kamerplanten in huis. Sinds we wegens het coronavirus thuis zijn komen te zitten zegt meer dan driekwart van de Nederlandse huishoudens (77%) beter voor z'n groene kamerplanten thuis te zorgen.

Online zoektocht naar nieuw interieur

Aangezien de fysieke woonwinkels vanwege de lockdowns voor langere periode hun deuren moesten sluiten, werd de consument verplicht om zijn zoektocht naar woonitems via andere kanalen te laten verlopen. De lockdowns als gevolg van het coronavirus bleken dan ook veel teweeg hebben gebracht in de kanalenmix binnen de woonbranche. Waar voor de intrede van het coronavirus 68% van de Nederlanders voornamelijk fysieke woonwinkels bezocht voor hun zoektocht, blijkt een jaar later dit offline kanaal (genoodzaakt) plaats te hebben gemaakt voor social media, op nauwe voet gevolgd door zoekmachines.

Optimistisch maar kritisch gestemd

Opvallend is dat de consument sinds de uitbraak van het coronavirus positievere ervaringen heeft gekregen met het online bestellen van woonitems, maar hij wél kritischer en bewuster is gaan winkelen. Sinds maart 2020 zegt men namelijk meer tijd te hebben besteed aan het online zoekproces naar woonitems (50%), meer gebruik te hebben gemaakt van prijsvergelijkers (48%) en meer waarde is gaan hechten aan productreviews (74%) en online klantenservice (70%). Bovendien is de Nederlandse consument niet alleen kritischer geworden op het online bestellen binnen de woonbranche, maar is hij ook (milieu-)bewuster geworden. Bijna driekwart van de Nederlanders geeft aan dat hij sinds maart 2020 meer bewust is geworden van het "support-your-local"-concept en een ruime 40% zegt vanwege duurzame beweegredenen zoveel mogelijk woonproducten bij één webshop te hebben besteld.

 

Dit onderzoek werd uitgevoerd door home & living plaform Biano. Heb je vragen naar aanleiding van dit onderzoek, ben je op zoek naar aanvullende informatie op basis van data of heb je interesse in een interview? Neem dan contact op met de redactie van Biano via info@biano.nl.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.