Als werkgever omgaan met thuiswerkers: onze 5 tips

27 juli 2021 10:02

Als werkgever omgaan met thuiswerkers: onze 5 tips

Door de coronacrisis en de toenemende drukte op het werk is thuiswerken de laatste jaren aan een opmars bezig. Maar hoe moet je als werkgever omgaan met thuiswerkers? We beantwoorden het in dit artikel!

1. Blijf in contact met je werknemers

Doordat je werknemers op afstand werken heb je minder contact met ze. Om je werknemers betrokken te houden, is het belangrijk om toch nog voldoende contact te behouden. Dit kan tegenwoordig via verschillende manieren; denk maar aan online meetings en chatprogramma’s zoals Slack.

2. Begeleid je werknemers

Deze tip hangt samen met de vorige tip. Om contact te houden worden programma’s zoals Skype, Zoom en Microsoft Teams vaak gebruikt. Niet iedereen kent deze programma’s. Om problemen en stress te vermijden, is het daarom belangrijk om je werknemers goed te begeleiden. Dit kan bijvoorbeeld door aan hun uit te leggen hoe deze programma’s werken.

3. Voorzie je werknemers van een comfortabele thuiswerkplek

Om goed werk te leveren hebben je werknemers ook een goede werkplek nodig. Als werkgever doe je er goed aan om hiervoor te zorgen, ook als je personeel thuiswerkt.

Maar wat heb je nodig voor een goede thuiswerkplek? Een thuiswerkplek is in de meeste gevallen een bureau. De twee meest belangrijke meubels aan een bureau zijn een bureautafel en een thuiswerkstoel. Om te zorgen voor ergonomie, is het aangeraden om een verstelbare bureaustoel en bureautafel te kopen. Zo kunnen je werknemers de meubels aanpassen aan hun eigen lichaamslengte. Ook is het belangrijk om je werknemers te voorzien van een groot beeldscherm, dat makkelijk af te lezen is.

Naast goede meubels hebben is het ook cruciaal dat je werknemers een goede houding aannemen. Zo vermijden ze rug- en nekklachten. We hebben de belangrijkste tips voor een goede houding en ergonomie hieronder op een rijtje gezet.

  • Stel je bureaustoel in tot een hoogte waarbij je voeten plat op de grond staan en je romp en bovenbenen een hoek van 90° vormen.
  • Stel je bureautafel in op ellebooghoogte, zo kun je met je armen steunen op de tafel.
  • Plaats je beeldscherm op een armlengte afstand.
  • Sta regelmatig rechtop. Een goede afwisseling van rechtstaan en zitten leidt namelijk tot een goede doorbloeding in het lichaam.

4. Wees flexibel

Het is normaal dat je als werkgever de controle wilt hebben, maar probeer dit soms toch los te laten. Veel mensen hebben namelijk kinderen en daarom is het mogelijk dat ze bijvoorbeeld rond 16u hun kinderen moeten gaan ophalen op school en dus even niet bereikbaar zijn. Als werkgever wil je vaak ook controleren wat je werknemers gedaan hebben en hoe ze dat gedaan hebben. Doe dit ook niet elke dag. Dat zorgt namelijk voor afleiding en stress.

5. Geef je verwachtingen duidelijk aan

Aangezien je werknemers thuiswerken, kunnen ze niet snel langs je bureau lopen en een vraag stellen. Het is daarom cruciaal om op voorhand aan te geven wat je van hun verwacht. Zorg ervoor dat je verwachtingen realistisch en haalbaar zijn. We raden je ook aan om dit altijd na te gaan bij je werknemers.

 

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.