Gepubliceerd op 7 november 2019

Zo ga je als ondernemer om met zakelijke geschenken

Wanneer je net je eerste bedrijf bent gestart, zal je waarschijnlijk prima in staat zijn om tijdens de feestdagen kaarten te sturen om klanten en leveranciers te bedanken voor hun vertrouwen en hen een voorspoedig nieuwjaar toe te wensen.

Naarmate je bedrijf groeit, kunnen klanten en leveranciers gaan verwachten dat je je waardering op andere manieren laat zien. Als je bedrijf bijvoorbeeld met internationale klanten werkt, kan het zijn dat zij de uitwisseling van geschenken zien als een teken van trouw. Als een belangrijke klant een jubileum heeft, kan een geschenk aan de orde zijn.

Hier zijn xx tips en trucs voor het omgaan met het geven van geschenken in je bedrijf.

1. Zakelijke cadeau-ideeën

Als je je afvraagt wat geschikt is om naar een klant te sturen, onthoud dan twee dingen: het moet eenvoudig zijn en van hoge kwaliteit. Een paar voorbeelden:

  • Chocolade: of het nu handgemaakt is door de lokale patissier of van een bekende chocolatier.
  • Een streekproduct
  • Een cadeaumand
  • Kwalitatieve kantoorbenodigdheden
  • Bloemen: dit is altijd goed als er geen andere optie geschikt lijkt.

Het geschenk moet genoeg kosten om aan te tonen dat je de klant waardeert, maar niet zo duur dat het bijna ongepast is.

2. Stuur een handgeschreven notitie

Neem even de tijd om een gepersonaliseerde notitie voor je klant te schrijven. Dergelijke gebaren zijn zeldzaam geworden, daarom zullen je klanten ze waarderen en herinneren.

3. Geef iets nuttigs

Stuur geen cadeau om iets te sturen. Hoewel een kalender een gemakkelijke manier kan zijn om geschenken aan klanten te geven, worden deze cadeaus zelden gebruikt. Als je budget beperkt is en je op zoek bent naar goedkope relatiegeschenken, overweeg dan wat de meeste mensen nuttig zouden vinden. Denk aan een draadloze telefoonlader van Matrijs relatiegeschenken.

4. Ken je klant

Als je weet dat je klant in het verleden met alcoholisme heeft geworsteld, hoe je geen mooie fles wijn te sturen. Als je klant uit een andere cultuur komt, doe dan wat onderzoek om er zeker van te zijn dat je geschenk hem of haar niet beledigt. Door een band op te bouwen met je klant, kom je erachter wat voor soort zaken hem of haar interesseren. Als je klant enthousiast is over een restaurant in de buurt van zijn of haar kantoor, geef hem of haar daar dan een cadeaubon voor. Als je klant klaagt over stress of een pijnlijke rug, geef deze dan een bon voor de sauna of spa.