Waarom je als ondernemer je merk moet registreren

15 augustus 2019 13:11

Waarom je als ondernemer je merk moet registreren

Als ondernemer komen er continu allerlei zaken op je af. Gelukkig zijn er veel plekken waar je nuttige informatie kunt vinden om die zaken snel op te kunnen pakken. Zo maak je het voor jezelf wat makkelijker! Een van de dingen die we vanuit onderneemhet.nl vaak zien is dat beginnende ondernemers hun merk niet registreren. Toch is je merk registreren erg belangrijk. In deze blog lees je waarom dat zo is en hoe je je merk kunt registreren. Lees dus gauw door.

Bescherm je harde werk

Als startende ondernemer ben je vaak lang bezig geweest met de voorbereiding. Zoeken naar investeringen, het opzetten van je bedrijfsplan en uiteraard het creëren van je product en merk. Zodra je er klaar voor bent lanceer je jouw onderneming. Je gaat je producten middels je merk aan de man brengen en hoop op die manier succes te kunnen behalen. Wanneer dat ook daadwerkelijk lukt, maar je hebt je merk niet geregistreerd, dan kan een andere partij er zomaar mee vandoor gaan. De grotere bedrijven en organisaties in jouw markt zullen bekijken of zij een graantje mee kunnen pikken van jouw succes. Wanneer zij vervolgens zien dat jouw merk niet, of niet goed, geregistreerd staat zullen zij in het ergste geval meteen het merk registreren. In die situatie vervalt jouw recht om het merk te gebruiken, ook al heb je het zelf bedacht! Een andere mogelijkheid is dat zij jouw merk na-apen en meeliften op je succes. Hier kun je weinig aan doen wanneer zij hiermee beginnen voordat jij je merkregistratie in orde hebt gemaakt.

Voorkomen is beter dan genezen

Om jouw merk veilig te stellen en dit met een gerust hart in gebruik te nemen kun je het beste je merk voor de lancering al registreren. De datum waarop je die registratie indient is hierbij de startdatum, ook al duurt het registratieproces daarna nog even. Dit betekent dat je na het indienen meteen aan de slag kunt met je merk, ook al is de registratie nog niet afgerond.

Het is hierbij handig om op zijn minst advies in te winnen van een gespecialiseerde partij, zoals bijvoorbeeld een merkenbureau. Dit geldt met name wanneer het gaat om de categorieën of zogeheten klassen waarvoor je het merk registreert. Wanneer je bijvoorbeeld een merk registreert om autobanden te verkopen, is het handig om dat merk niet alleen voor autobanden maar ook voor bijvoorbeeld auto onderdelen, auto reparaties en auto’s in het algemeen te registreren. Zo blijft je merk beschermd voor activiteiten die je er wellicht in de toekomst mee wilt uitvoeren.

Registreren en bewaken

Je merk registreren is dus belangrijk. Daarnaast is het vanuit het merkenrecht zo dat je dit merk zelf moet bewaken. Dit betekent dat je zelf moet opletten of er een gelijkend merk wordt geregistreerd om er vervolgens actie op te ondernemen. Ook dit kun je uitbesteden aan een merkenbureau.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.