Vijf manieren om jouw webshop tot een succes te maken

12 december 2019 09:11

Vijf manieren om jouw webshop tot een succes te maken

Hoe zorg je ervoor dat jouw webshop wél succesvol wordt? Hoe trek je bezoekers naar je winkel, en hoe zorg je ervoor dat ze terug blijven komen? Wat onderscheidt jou van al die andere webwinkels, en hoe zorg je ervoor dat je niet 1 van de vele webwinkeliers wordt die het niet gaat redden?

Wees uniek

Het belangrijkste is op dit moment misschien wel om uniek te zijn. Er zijn zoveel webwinkels, en vrijwel ieder product is inmiddels wel online te koop. Om bezoekers te trekken zal je moeten zorgen dat iets in jouw winkel je onderscheidt van je concurrenten. Dat kan een bijzonder aanbod aan producten zijn, een merk dat nog niet in Nederland te koop was bijvoorbeeld. Of de combinatie van producten: niet alleen geurkaarsjes verkopen, maar ook bijzondere kandelaars die je niet in andere winkels kunt vinden. Wat je ook doet, probeer vooral niet een al bestaande winkel te imiteren. Dat wat zij aanbieden, dat is er al. Zorg dat jij iets aanbiedt dat er nog niét is.

Zorg dat je bereikbaar bent

Om een webwinkel professioneel te runnen, zal je goed bereikbaar moeten zijn. Dat geldt allereerst voor bereikbaarheid per e-mail of andere middelen waarmee je met je klanten wilt communiceren. Mensen waarderen het als je op verschillende manieren bereikbaar bent, niet alleen per e-mail maar ook via telefoon of live chat bijvoorbeeld. Dit maakt je als webwinkel ook betrouwbaarder.

Daarnaast moet je winkel zelf goed bereikbaar zijn. Zorg dat je kiest voor goede software voor je webshop, bijvoorbeeld Magento,2 en zoek hier een Magento host bij uit. Door speciaal te kiezen voor Magento 2 hosting, kies je voor een host die ervaring heeft met de software die jij gebruikt, en hier zijn systemen op heeft ingericht. Het is belangrijk dat je webshop altijd online is, heb je vaak storingen dan maakt je dit minder betrouwbaar en hebben lang niet al je klanten het geduld om het later nog eens te proberen.

Kies voor een persoonlijke aanpak

Mensen richten zich niet zo snel aan een winkel, maar wel aan een persoon. Zorg dat je al je klanten op een of andere manier persoonlijk spreekt. Dat kan door een persoonlijke bevestiging te sturen na een bestelling, maar ook door bij de levering een handgeschreven kaartje met een aardige boodschap toe te voegen. Dat maakt je sympathiek en zorgt ervoor dat je klanten zich bijzonder voelen.

Kom je beloftes na

Beloof je producten binnen 24 uur te verzenden? Doe dat kan ook. Ook binnen de beloofde tijd reageren op e-mails en andere zaken is buitengewoon belangrijk.

Begin klein

Je kunt niet binnen 2 dagen concurreren met de grote spelers, dus probeer dat ook niet. Je loopt een stuk minder financieel risico als je klein begint en langzaam je klantenkring opbouwt. Dat zorgt er ook meteen voor dat je al bovenstaande adviezen een stuk beter op kunt volgen.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.