Offline marketing in 2019? Jazeker!

13 augustus 2019 11:54

Offline marketing in 2019? Jazeker!

Tegenwoordig is online marketing niet meer uit ons hoofd te krijgen. Een eigen website, social media kanalen en online adverteren lijken een must. Maar hoe zit het eigenlijk met offline marketing? Welke mogelijkheden zijn er voorhanden en kan je nog steeds een rendabele campagne opzetten in 2019? Jazeker! Offline marketing biedt ook in 2019 volop kansen voor ondernemers.

Bereik de lokale doelgroep

Waar sommige ondernemers zweren bij online marketing, maakt het gros van de ondernemers nog steeds gebruik van offline marketing. Blader het plaatselijke nieuwskrantje maar eens door, het staat vol met advertenties van lokale en nationale bedrijven. De voordelen van zo’n lokaal gerichte promotie liegen er dan ook niet om. Je bereikt namelijk enkel de mensen die in een bepaald geografisch gebied wonen. Daarnaast kunnen ze het promotiemateriaal fysiek vastpakken. Ideaal voor het onder de aandacht brengen van aanbiedingen, vacatures of ontwikkelingen binnen het bedrijf.

Unieke visitekaartjes verspreiden

Ook visitekaartjes worden anno 2019 nog veelvoudig gebruikt. Niet alleen tijdens het netwerken op evenementen maar ook bij acquisitiegesprekken en andere zakelijke ontmoetingen. Je komt de kaartjes ook geregeld tegen in wachtkamers of op de toonbank. Jezelf onderscheiden met een visitekaartje is nog steeds goed mogelijk. Je kunt kiezen voor een opvallend of uniek design waarmee je de aandacht trekt of de ontvanger verrast. Bovendien kun je het visitekaartje ook laten onderscheiden door de gebruikte materialen. De mogelijkheden zijn eindeloos, van gerecycled papier tot extra stevige kaartjes met een reliëf.

Huis-aan-huis folders verspreiden

Om maandelijkse aanbiedingen te promoten zijn folders een interessante optie. Tegen een relatief laag bedrag kan je duizenden folders drukken en laten verspreiden in geselecteerde postcodegebieden. Je producten promoten onder een groot aantal huishoudens is dan ook zo gedaan. Er zijn verschillende manieren om het conversiepercentage van de campagne te meten. Zo kun je naar de gemiddelde omzet van de producten uit de folder kijken en vergelijken met de periode tijdens de campagne. Ook kun je enkele ‘folder only’ aanbiedingen maken en wanneer klanten daar naar vragen weet je dus dat ze dankzij de folder langs kwamen. Daardoor krijg je meer inzicht in het aantal verkopen dat de campagne oplevert.

Posters ophangen

Tijdens een wandeling in de stad kom je ze overal nog tegen: posters. Posters worden gebruikt voor de meest uiteenlopende zaken. Feesten en festivals worden ermee gepromoot, er wordt personeel mee gevraagd en ander nieuws wordt aangekondigd. Een goede poster trekt niet alleen de aandacht, maar blijft die aandacht ook vasthouden naarmate de voorbijganger verder leest. Je kunt de posters in je eigen onderneming ophangen of ervoor kiezen om deze op andere plekken op te hangen. Zo heb je in iedere stad wel plekken waar je vrij en kosteloos je posters op kunt plakken.

Vlaggenmast plaatsen

Een vlaggenmast is daar een geschikt middel om de aandacht van voorbijgangers te trekken. Je ziet het veel bij horecaondernemingen die de vlaggen als een soort herkenningspunt gebruiken. Een vlag straalt fun uit en maakt mensen enthousiast. Bovendien trekt het de aandacht waardoor passanten aangetrokken kunnen worden om binnen te stappen.  Ook kan een vlag met het logo van je onderneming de naamsbekendheid vergroten wanneer hij op een drukke plek wordt geplaatst. Let wel op dat je voor het plaatsen van bepaalde vlaggenmasten een vergunning nodig hebt.

Adverteren via een billboard of abri.

Ze staan met grote aantallen langs de snelweg, billboards. Hoewel het een flinke investering vergt kan een marketingcampagne doormiddel van billboards een enorm bereik opleveren. Wekelijks rijden er soms wel honderdduizenden automobilisten langs en dat vergroot je naamsbekendheid aanzienlijk. Door het brede bereik is deze optie meer geschikt voor ondernemingen die nationaal actief zijn. Lokale ondernemingen zouden kunnen kijken naar het adverteren via een abri. Hier ligt het bereik lager maar het scheelt ook enorm in kosten.

Spandoeken ophangen

Spandoeken zijn uitstekend te gebruiken bij grootse aankondigingen. Bij een speciale gelegenheid kun je spandoeken in of rondom de onderneming plaatsen. Voorbijgangers kunnen geïnteresseerd raken door de boodschap die je op de spandoeken plaatst. Ook stralen feestelijk opgemaakte spandoeken stralen fun. Je ziet ze daarom vaak bij een jubileum of opening van een nieuw filiaal.

 

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.