Gepubliceerd op 2 december 2016

Vorderingen, overlopende activa, marge in % van de 
netto-omzet

pag_6_rechts_optIk heb een accountant die ieder jaar mijn administratie voor mij afhandelt. Hij ligt de cijfers toe, ik snap het en laat hem de aangifte doen. Hoe zit dat bij u?

Waarschijnlijk gaat het bij u ook zo. U houdt zich bezig met het bedrijf, de producten, uw klanten, leveranciers en de cijfers in grote lijnen. En iemand anders doet de cijfers precies zoals 
nodig, zoals uw controller of accountant. Altijd belangrijk en 
zeker bij groei of krimp.

Maar wanneer besluit u externe dienstverleners in te schakelen? Is dat wanneer u er geen tijd meer voor heeft of wanneer u de kennis niet heeft? De tarieven van een dienstverlener doen u misschien aarzelen om een beroep op ze te doen. Zeker wanneer het niet verplicht is. Maar zijn die tarieven, van bijvoorbeeld zakelijke dienst-verlening, te hoog?

Verkeerde oplossingen voor organisatorische vraagstukken en niet goed doordachte implementaties kosten u een hoop geld in de vorm van vertrouwen binnen uw onderneming, extra kopzorgen over levering en klanttevredenheid. Als je de inzet van (goede) adviseurs daartegen afzet zijn de baten hoger. Maar wellicht nog belangrijker is dat u tijd creëert om te doen wat alleen u kunt: leidinggeven, relaties beheren 
en productontwikkeling.

Ik zie mijn accountant een beetje als mijn businesspartner. Dat moet ook wel want kort nadat hij vertrokken is snap ik de logica achter veel cijfers al niet meer. Gelukkig hoeft dat ook niet en kan ik weer gaan doen waar ik goed in ben; klanten begeleiden bij veranderingen binnen hun organisatie. «

Matthijs Zaal
CoResulting >>> Verandermanagement
www.coresulting.nl