Sterk Techniekonderwijs: Samen techniektalenten opleiden

6 juli 2021 11:02

Sterk Techniekonderwijs: Samen techniektalenten opleiden

Bedrijven en overheid wijzen er al jaren op dat te weinig jongeren kiezen voor een baan in de techniek. Demografische krimp verergert het probleem. Kortom: de kweekvijver slinkt. Wat te doen?

Vanuit het programma Sterk Techniek Onderwijs regio Rijk van Nijmegen ontwikkelen we initiatieven die jongeren enthousiast maken voor een toekomst in de techniek en technologie. Praktisch betekent het dat we stapsgewijs bouwen aan een duurzaam netwerk van vmbo, mbo, bedrijven en lokale overheden. Dat is werk in uitvoering waarbij Sterk Techniek Onderwijs regio Rijk van Nijmegen (STO) meerdere initiatieven aanzwengelt.

We laten leerlingen en ouders kennismaken met de diversiteit aan beroepen en goede doorgroeimogelijkheden in de techniekbranche, want daar is nog veel onbekendheid over. Bijvoorbeeld via campagnes op de social media. Er is echter meer nodig om jongeren voor techniek te laten kiezen. Leerlingen kiezen voor een beroep en studie op basis van hun voorkeuren. Die vormen ze door de techniek te beleven, te ontdekken en te voelen. En op die lijn van ervarend leren steekt het STO-samenwerkingsverband in. We ontwikkelen modern techniek- en technologie onderwijs in hybride leeromgevingen in de vorm van regionale ‘tech hotspots’ die scholen en bedrijven samen inrichten. Zo maken leerlingen in het Junior Technovium en het Futurelab van het Mondial College praktisch kennis met robotica, domotica, virtual reality en andere moderne technologie. In de Nijmeegse Hubertushal is een opleidingscentrum ingericht met bedrijven die actief zijn in de bouw, techniek en de energietransitie. En ook in Wijchen, Druten en Groesbeek worden ‘tech hotspots’ ingericht. Daarnaast brengen we technische opleidingen en bedrijven in de regio bijeen bij het invullen van stage- en opleidingsplekken.

Samenwerken vraagt van bedrijfsleven en onderwijs begrip en de bereidheid tot aanpassing. Bedrijven zijn klant- en productgericht terwijl praktijkbegeleiding een didactische benadering vraagt. Opleidingsprofielen en leerroutes matchen soms onvoldoende met de vragen uit het bedrijfsleven. Door elkaar op te zoeken leren onderwijs en bedrijven elkaars dynamiek en keuzes te begrijpen. Dat helpt om samen nieuwe dingen van de grond te tillen en al werkende de kloof tussen bedrijven en opleidingen te overbruggen. Dat is een gedeelde verantwoordelijkheid én een gedeeld belang.

Bedrijven raken hier gelukkig ook steeds meer van doordrongen. De vakmensen van straks moeten we nu opleiden. Hierbij gaat het om een permanente inspanning die we in structurele vormen van aanpak moeten gieten. Wij hopen dat er nog veel bedrijven aan boord komen, zodat we over een breed front kunnen werken aan voldoende en goede jonge vakmensen in de techniek en technologie. Bedrijven die hieraan een bijdrage willen leveren nodigen we hierbij uit bij de programmaleider te reageren.

Sofie Eisenburger // programmaleider Sterk Techniek Onderwijs regio Rijk van Nijmegen s.eisenburger@alliantievo.nl www.sterktechniekregionijmegen.nl

Tom Scheenen // directeur Batenburg Installatietechniek Nijmegen en ambassadeur van Sterk Techniek Onderwijs

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.