Gepubliceerd op 25 juni 2018

Reclamebureau, marketingbureau of communicatiebureau?

In de marketingbranche zijn er veel verschillende soorten bureaus. Zo zijn er reclamebureaus, marketingbureaus en communicatiebureaus. Maar wat is nu precies het verschil? In dit artikel worden de verschillen uitgelegd.

Wat voor een soort bureau het is, is afhankelijk van het niveau waarop het bureau opereert. Zo opereert een reclamebureau op het operationele niveau, een communicatiebureau op het tactische niveau en een marketingbureau op het strategische niveau.

Marketingbureaus

Marketingbureaus opereren op het strategische niveau. Ze kijken vooral naar wie de doelgroep is en wat de doelstellingen zijn. Ze geven strategisch advies en schetsen de plannen voor de toekomst. Strategisch advies wordt gegeven op een breed scala van onderwerpen zoals bijvoorbeeld welke doelgroep ge-target moet worden. Voor dit advies voeren ze verschillende soorten onderzoek uit, zoals marktonderzoek, concurrentenonderzoek en een doelgroeponderzoek. Ook zijn er marketingbureaus die zich specialiseren op het gebied van marktonderzoek doen.

Communicatiebureau

Een communicatiebureau opereert op het tactische niveau. Een communicatiebureau geeft communicatieadvies. Ze kijkt welke boodschap het beste gebruikt kan worden om met de doelgroep te communiceren en bedenkt hier een concept bij.

Reclamebureaus

Reclamebureaus opereren op het operationele niveau en is een uitvoerend bureau. Ze houden zich voornamelijk bezig met het ontwerpen van een merk, huisstijl productverpakking enz. De boodschap die door het communicatiebureau bedacht is wordt hier tastbaar gemaakt. Dit kan in verschillende vormen zowel offline als online. Voorbeelden van offline uitingen zijn flyers, banners, posters en folders. Voorbeelden van online uitingen zijn advertenties op verschillende social media zoals Facebook en LinkedIn, video’s voor op websites of YouTube en hele websites die ontworpen worden.

Online marketingbureaus

Er zijn bureaus die zich volledig focussen het online gedeelte van marketing en deze bureaus noemen we online marketingbureaus. Ze richten zich op zaken als SEO, SEA, social media marketing en affiliate marketing.

Grijsgebied

In de praktijk overlappen veel activiteiten elkaar. Een communicatiebureau dat communicatieadvies geeft en een concept heeft bedacht hoe de doelgroep het beste bereikt kan worden, voert dit advies ook zelf uit. Een bureau dat alles in huis heeft wordt een full service marketing communicatiebureau genoemd. Dit is een one-stop-shop waar alle marketingactiviteiten van een bedrijf overgenomen kunnen worden; van strategie tot uitvoering.

Welk bureau het meest geschikt is voor jou hangt van je wensen af. Als je al heel goed weet welke boodschap je wilt communiceren en hoe dan ben je misschien het beste uit bij een reclamebureau of bij een online marketingbureau als je al zeker weet dat je je doelgroep het beste online kunt benaderen, maar als je nog niet weet wie je wilt bereiken en hoe je die groep moet bereiken ben je wellicht het beste uit bij een marketingbureau zodat zij voor jou onderzoek kunnen doen en een strategie kunnen bedenken.