Gepubliceerd op 7 februari 2019

Het belang van een goede functiewaardering

Tegenwoordig wordt functiewaardering gebruikt in een groot aantal bedrijven. Misschien heb je er al wel eens van gehoord, of misschien pas je dit al lang toe in je bedrijf. In elk bedrijf zijn er namelijk uiteenlopende functies. De ene medewerker staat klanten te woord, de andere houdt zich bezig met het ontwikkelen van nieuwe concepten en weer een ander houdt de administratie bij. Deze functies zijn lastig met elkaar te vergelijken omdat ze zo verschillend zijn. Toch wil je dat al je werknemers een eerlijke beloning krijgen voor hun werk, en dat kan soms best lastig zijn. Functiewaardering is een goede manier om dit probleem op te lossen. Wil je graag weten wat het belang van functiewaardering is voor jouw bedrijf? Daarvoor moeten we natuurlijk eerst weten wat het precies is en hoe het wordt toegepast in het bedrijf. In deze blog zullen we dat aan je uitleggen, zodat je na het lezen van dit artikel precies weet wat functiewaardering is en wat het belang is voor jouw bedrijf!

Wat is functiewaardering?

Bij functiewaardering worden functies in het bedrijf geanalyseerd en vergeleken. Vervolgens kunnen functies worden ingedeeld in groepen en in bepaalde salarisschalen. Functiewaardering kan op verschillende manieren worden toegepast. Zo kan er een lijst worden gemaakt met factoren waarop de functies worden beoordeeld. Aan de factoren worden punten toegekend, waarna de grade van de functie kan worden uitgerekend. Bij deze manier van functiewaardering is het verzamelen van de factoren erg belangrijk. Wanneer dit juist gebeurt, ontstaat er een waardering die erg objectief en reproduceerbaar is. Functiewaardering van Gradar is gebaseerd op deze gewogen factoren, en is vrij van leeftijds- en geslachtsdiscriminatie en dubbele wegingen. Ook kan het worden toegepast door middel van het vergelijken van functies. Bij deze manier worden functies in paren vergeleken of vergeleken met bepaalde referentiefuncties. Deze manier van functiewaardering is een stuk makkelijker te gebruiken, maar is daarentegen wel een stuk subjectiever.

Gelijke beloning

Functiewaardering kan erg belangrijk zijn voor je onderneming. Ten eerste is het ontzettend belangrijk voor gelijke beloning van medewerkers. Dit houdt in dat medewerkers met gelijk werk ook gelijk worden beloond. Het bieden van gelijke kansen en een gelijke beloning zorgt voor een meer rechtvaardige maatschappij. Bovendien zorgt het voor een sterkere talentpool en een lager personeelsverloop. Tot slot wordt er gesteld dat organisaties met een evenwichtige verdeling van mannen en vrouwen in het management beter presteren. En dat zijn natuurlijk ontzettend belangrijke factoren voor je bedrijf!

De ontwikkeling van medewerkers verbeteren

Functiewaardering kan de basis zijn voor functiefamilies. In deze functiefamilies worden vergelijkbare functies geclusterd. Dit zorgt voor een eenduidige naamgeving, en bovendien stimuleert het de ontwikkeling van de werknemers. Er kan namelijk een specifiek competentiemodel voor een functiefamilie worden ontwikkeld.

Doorstroming van personeel en gelijke kansen voor mannen en vrouwen

Ook kan er aan de hand van de functiewaardering een functie-architectuur worden opgesteld. Met behulp van de functiewaardering worden er namelijk relevante eisen van bestaande functies bepaald. Ook functietitels, functiefamilies en loopbaanmodellen worden in de architectuur opgenomen. Dankzij deze architectuur wordt het een stuk duidelijker voor zowel managers als medewerkers hoe de loopbaanmogelijkheden in elkaar zitten. Dit zorgt voor een betere doorstroming van het personeel en gelijke kansen voor mannen en vrouwen. Functiewaarderingssysteem Gradar is voorzien van loopbaanpaden voor medewerkers, waardoor de doorstroming van je personeel kan worden bevorderd.

Het beeld van aantrekkelijke werkgever versterken naar de buitenwereld

Ook kan er een heldere titelstructuur worden ontwikkeld aan de hand van de functiewaardering. Dit is niet alleen handig voor medewerkers, maar het is ook goed voor de branding van je bedrijf. Gestructureerde titels, loopbaanpaden en functieniveaus laten namelijk zien aan je werknemers wat hun mogelijkheden in de organisatie zijn. Bovendien versterkt dit het beeld van aantrekkelijke werkgever aan de buitenwereld.

Onze partners