Gelderland opent poort naar Europa voor transportbedrijven

10 oktober 2017 09:10

Gelderland opent poort naar Europa voor transportbedrijven

Zuid-Oost Gelderland geldt in Nederland als een logistieke hotspot. De provincie Gelderland spant zich in om die positie verder te versterken. Gedeputeerde Conny Bieze is daar namens de provincie verantwoordelijk voor. De tijd is volgens haar rijp om met nieuwe oplossingen te komen.

Zo’n nieuwe oplossing om de logistiek te verbeteren is volgens Conny Bieze gelegen in het nauwkeurig afstemmen van de vervoersstromen. Als vervoerders nauwer samenwerken en overleggen dan kunnen ze ladingen combineren en zijn er minder vrachtwagen bewegingen nodig. Dat is efficiënt – scheelt dus in de portemonnee - én duurzaam. Als ook de vervoerders per trein en boot erbij betrokken worden, dan zou dat een extra efficiency slag opleveren. “Duurzaam is ook slim”, vat de gedeputeerde samen. Ze vindt het tekenend voor de sector dat steeds minder over transportbedrijven wordt gesproken en steeds meer over logistieke dienstverleners. Kennis en kunde worden ingezet voor efficiënte dienstverlening. ICT speelt een steeds grotere rol. Bedrijven spinnen er garen bij. Zo zijn er ondernemingen die zich louter toeleggen op het combineren van vracht om zo min mogelijk lucht te hoeven transporteren. Uiteraard doen de transporteurs er zelf ook alles aan om slim te werken. De sector wordt op deze manier een banenmotor van betekenis voor Gelderland.

gelderland europa transportbedrijvenAfstemming

De provincie pakt dit afstemmen van vervoersstromen zowel in het groot als in het klein aan. In het groot is New Ways Gelderland in het leven geroepen. New Ways Gelderland is een samenwerkingsverband tussen provincie en Connekt, een uitvoeringsorganisatie van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Met de WeConnekt-app kunnen verladers aangeven op welke trajecten ze lading willen vervoeren. De app is te vinden in de App Store en Play Store. Het bundelen van verschillende ladingen kan ervoor zorgen dat multimodaal vervoer over de weg, water en spoor, aantrekkelijk is. Grotere Gelderse bedrijven zorgen voor de bulklading en het mkb doet mee voor de kleinere ladingen. Conny Bieze geeft nog een voorbeeld van een klein slim vervoersexperiment: pakketjes met de bus van vervoersmaatschappijen meegeven. Die bussen rijden toch en vaak is er ruimte te over in het laadruim.

Zijderoute

Vervoer houdt niet bij de grenzen op. De gedeputeerde kijkt ver over de landsgrenzen en noemt China als aantrekkelijke logistieke partner. Dat land heeft de afgelopen jaren flink geïnvesteerd in de verbetering van transport per rails. “Maar er zijn ook veel Nederlandse ondernemers die China als afzetmarkt hebben. Wat is er nou handiger dan de treinen die anders leeg terug zouden rijden, nu te laden met Nederlandse producten”, stelt ze. Ons land heeft een grote voedingssector en juist die zou van die Chinese Zijderoute gebruik kunnen maken. China investeerde namelijk ook in de allernieuwste koelsystemen voor treinwagons. Die zijn uitermate geschikt voor transport van Nederlandse groente, fruit, vlees en bloemen. De provincie is er met de Chinezen er over in gesprek. In het najaar is er een handelsmissie naar de Chinese provincie die aan het begin van de Zijderoute ligt. Ondernemers kunnen hier nog op intekenen (zie kader).

Corridor

De provinciale inspanningen voor logistiek Gelderland zijn niet van vandaag of gisteren. In het uitvoeringsprogramma ‘Logistiek als Gelderse motor 2012-2015’ staan tal van initiatieven ter verbetering van de Gelderse logistiek. De vervoersassen A15, Betuweroute en Waal vormen daarin de centrale corridor. Ter verbetering van het transport over water werden met provinciaal geld diverse overslag locaties verbeterd en uitgebreid. Het gaat om de Barge Container terminal bij Nijmegen, de laad- en loswallen bij Doesburg en Lochem en de containerterminal Tiel op bedrijvenpark Medel. Daarnaast blijft de provincie zich inspannen voor een container overslaglocatie voor de Betuweroute.

Besteding

Het denken in vervoerscorridors, logistiek interessante routes, is op Europees niveau steeds belangrijker geworden. Twee grote Europese corridors zijn de Rhine Alpine Corridor tussen Amsterdam/Rotterdam en het Italiaanse Genua en de Northsea Baltic Corridor die tussen Amsterdam/Rotterdam en Polen en de Baltische staten loopt. Zuid-Oost Gelderland maakt nadrukkelijk deel uit van beide transportroutes. “Dat heeft alles te maken met de gunstige ligging en de infrastructuur. We brengen die vervoersmogelijkheden onder de aandacht tijdens Europees overleg”, weet de gedeputeerde.

Aansluiting

Nauwe samenwerking en goede communicatie ziet Conny Bieze als essentiële voorwaarden voor het optimaliseren van de corridors. Alleen als de corridors op alle punten goed aansluiten en samenwerken, kan sprake zijn van efficiënte logistiek. “Het Rijk stelde 200 miljoen euro beschikbaar voor de verbetering van de Gelderse corridor. Dit najaar gaan we de besteding van dat geld bepalen. Met het beschikbaar stellen van dat bedrag geeft de minister wel aan dat ze kansen ziet voor de Randstad en de rest van Nederland als de Gelderse corridor optimaal functioneert”, besluit Conny Bieze. «

www.gelderland.nl

Tekst: Paul de Jager / Fotografie: Jacques Kok

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.