‘Etherdisicpline’ voor BHV’ers

3 september 2018 15:39

‘Etherdisicpline’ voor BHV’ers

Als je een trouwe ‘Wie is de Mol’ fan bent dan weet je vast wel wat er wordt bedoeld met het bekende etherdiscipline. Ellie Lust, politiewoordvoerder, gaf in 2016 een lesje ‘etherdiscipline’ aan haar medekandidaten. Weet je toch nog niet wat wij bedoelen? Ellie Lust legde met de term etherdiscipline even uit aan iedereen hoe ze de portofoon moesten gebruiken. Want toch nog niet iedereen weet hoe je goed om moet gaan met een portofoon, terwijl dit wel erg belangrijk is.

Portofoongebruik bij BHV’ers

Ellie heeft al meer dan 20 jaar ervaring in de politiewereld, zij weet dan ook dat het goed gebruiken van een portofoon van levensbelang is. Communicatie is key toch? De portofoon wordt echter niet alleen bij de politie gebruikt, maar ook in heel veel andere werkvelden. Zo ook bij bedrijfshulpverlening. Als jij als BHV’er ook een portofoon moet gebruiken om te communiceren, weet je vast dat dit niet heel gemakkelijk is. Er bestaat namelijk geen handleiding met een protocol van hoe je de portofoon moet gebruiken.

Walkie talkie

Bij de term walkie talkie denk je vast terug aan je kindertijd toen je nog speelde met speelgoed portofoons. Het communiceren met een BHV portofoon lijkt dan ook kinderlijk eenvoudig, maar toch valt dit tegen. Het kan lastig zijn om goed naar elkaar te luisteren wanneer je zelf iets wilt zeggen. Het is daarom belangrijk dat je een aantal zaken met elkaar afspreekt.

  • Wacht eerst een seconde voordat je iets zegt als je de spreekknop indrukt. De portofoon heeft namelijk even nodig om verbinding te maken met het netwerk.
  • Zeg eerst tegen wie of welk team je het hebt voordat je je hele verhaal doet. Zo voelt de ander zich aangesproken en zal actief gaan luisteren.
  • Luister altijd mee, ook als je niet degene bent die wordt aangesproken.

Over en uit

Ga zeker niet als speelgoed met een portofoon om. Misschien doet het je terugdenken aan je kindertijd, maar ga er altijd serieus mee om. Als je als BHV’er een portofoon meedraagt, zorg dan altijd dat deze werkt. Test daarom aan het begin van je dienst altijd of de portofoon werkt en op de goede verbinding zit. Nog een tip: gebruik codewoorden. Je wilt natuurlijk efficiënt en snel communiceren, dit kan met het gebruik van codewoorden. Zeg bijvoorbeeld herstel als je het niet goed hebt verstaan. Zeg ook altijd over als je klaar bent met praten en uit als je uitzending klaar is en je geen antwoord verwacht.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.