‘Economisch herstel begint bij lerende individuen’

27 januari 2021 09:44

‘Economisch herstel begint bij lerende individuen’

Wie mee wil blijven doen op de (inter)nationale arbeidsmarkt zal moeten leren, weet Baukje Sijpkens, business manager bij onderwijskundig bureau TriamFloat zeker. Hoe? ‘Het begint met oog voor de talenten en het lerend vermogen van de mensen die voor jou werken.’

Middenin een crisis praten over economisch herstel. Voor Baukje Sijpkens van TriamFloat, marktleider in onderwijskundige dienstverlening voor de ontwikkeling van mensen en organisaties, is het haar tweede natuur. Ze is dan ook hoopvol. ‘Ja, we zitten middenin een crisis, er gebeurt ontzettend veel. Alleen al de razendsnelle digitalisering die veel bedrijven en instellingen doormaken is gigantisch. Maar anders dan in de vorige crisis zie ik dat er veel bedrijven investeren in de skills die de nieuwe werkelijkheid vraagt. Dat zegt alles over het lerend vermogen van mensen, bedrijven en daarmee de samenleving.’

Oog voor talent

Stilstand is achteruitgang, luidt het cliché. Baukje: ‘Wie wil bijblijven, zal moeten ontwikkelen. Vooral door naar het lerend vermogen van het individu te kijken. Al die individuen samen, maken een organisatie. Goede leiders hebben oog voor de talenten van hun werknemers, en de manier waarop ze die optimaal kunnen inzetten en ontwikkelen in hun organisatie. Dat is niet per se makkelijk. Iemand met vijftien jaar ervaring kan vrij blanco zijn op het gebied van technologie, terwijl die starter de beste ideeën heeft. Het is de kunst om beiden op de goede plaats te zetten en hen te helpen om hun mogelijkheden uit te breiden. Daarmee ontwikkelt de organisatie ook.’

Structuur aanpakken

Die ontwikkeling kost tijd, veel tijd, weet Baukje. ‘Het betekent dat de structuur van een bedrijf of organisatie opnieuw moet worden ingericht. De managementaanpak, de beoordeling van mensen, de middelen en ICT. Je kunt mensen niet laten leren als er geen geld of tijd is vrijgemaakt.’

Pionieren

Een mooie eerste stap is het vinden en inzetten van ambassadeurs die geloven in het lerend vermogen van het individu en de organisatie. Baukje: ‘Geef deze mensen ruimte om te pionieren. Ik weet van een docent op een universiteit die de ruimte kreeg om te experimenteren met vernieuwende werkvormen voor (online) lessen. Dat leverde in eerste instantie slechte studentevaluaties op. Geeft dat? Niet als je een lerende organisatie wilt zijn. De vraag is wel: durf je de risico’s erbij te nemen?’

Fit zijn

Terwijl Baukje spreekt over het lerend vermogen van individuen en organisaties, denkt ze terug aan de eerste negen coronamaanden die ze op een houten stoel aan de keukentafel doorbracht. ‘Pas sinds kort heb ik een werkkamer met een goede bureaustoel, waarom heb ik daar niet eerder voor gezorgd? Wie wil kunnen leren, moet goed voor zichzelf zorgen. Bij TriamFloat stimuleren we onze consultants deze dagen eropuit te gaan: dat dagelijkse ommetje, hardlopen, je uren flexibel indelen … Wie fit is, heeft ruimte in zijn hoofd en hart om te leren, en bij te dragen aan de ontwikkeling van de organisatie, en daarmee het economische herstel van de arbeidsmarkt. En o ja, vier dan je successen. Het gaat niet altijd om die stijgende lijn. Geniet van het comfort van de ervaring die je hebt, het hoeft geen continue stijgende lijn te zijn.’

Tekst Esther van Lunteren

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.