Gepubliceerd op 22 mei 2017

Drukwerk met meerwaarde

Met drukwerk is anno 2017 meer mogelijk dan ooit tevoren. Dat bewijst Scholma Print & Media uit Bedum. Met behulp van een smart phone of tablet kan drukwerk tot leven worden gewekt. Daarmee biedt drukwerk ondernemers meer mogelijkheden om de boodschap onder de aandacht van hun (potentiële) klanten te brengen.

“Mede onder druk van veranderende marktomstandigheden zijn wij jaren geleden op zoek gegaan naar meer en andere mogelijkheden met drukwerk”, zegt commercieel manager Harry Ploeg. “En daar zijn we in geslaagd, we bieden meerwaarde via Augmented Reality, wat leidt tot meer mogelijkheden voor de ondernemer.” Onder de naam VEEEW werkt Scholma hierin samen met Group Joos in België en MultiMediaMakers in Groningen. “We hebben elkaar gevonden op het snijvlak van papier, digitaal en ICT.”

Als voorbeeld pakt Ploeg zijn tablet en laat een advertentie van een festival zien. Dankzij de gratis te downloaden view-app is de advertentie te activeren en zien we beelden van het festival van vorig jaar, waardoor de belangstellende de beslissing kan nemen of het festival voor hem interessant is of niet. “Is dat het geval, dan kan meteen een kaart worden besteld”, geeft Ploeg aan. Het is een interactieve manier van adverteren, waarmee veel meer mogelijkheden ontstaan en betrokkenheid wordt gecreëerd.

Elke adverteerder kan deze mogelijkheden in zijn advertentie of artikel toepassen. “Drukwerk komt daarmee tot leven, Augmented Reality kan een integraal onderdeel van iedere marketingstrategie worden”, zegt Ploeg.

Communiceren
De markt van drukkerijen was in de afgelopen jaren in de ban van internet en alle mogelijkheden die dat met zich meebracht. Ploeg:“ Er gaat tegenwoordig veel meer via internet en mail, denk aan de online factuur. Maar, de klant is ook steeds selectiever geworden in het gebruik van bijvoorbeeld briefpapier en envelop. Daardoor is de markt voor drukwerk gekrompen.” Het was voor Scholma Print & Media het sein om op zoek te gaan naar andere manieren van communiceren, waarbij drukwerk een rol kon blijven spelen. “Het doel van elke ondernemer en organisatie is om zijn klant te bereiken. Dat kan via internet, wat selectief is, maar ook nog steeds via drukwerk, zoals advertenties, flyers, brochures of zelfs een visitekaartje.”

Middels de view-app heeft de ondernemer een extra informatiekanaal, waarmee hij zoals gemeld beelden van een festival kan laten zien, maar er zijn legio andere mogelijkheden. “De ondernemer kan bijvoorbeeld laten zien wat de klant met zijn product kan, aanbiedingen doen, zich onderscheiden in de markt, enzovoort. Kortom, we gebruiken drukwerk om de klant de mogelijkheid te bieden meer aandacht te genereren in de multimediale wereld van vandaag. En dat zorgt voor veel meer impact.”

Daarmee is Scholma Print & Media erin geslaagd papier een enorme meerwaarde te geven. “Hoe je het ook bekijkt, papier gaat niet uit onze maatschappij verdwijnen, zoals aanvankelijk werd gedacht. Mensen blijven het prettig vinden om op bepaalde momenten een krant, magazine of boek te pakken, het gaat immers om beleving. Iets wat dankzij Augmented Reality verder wordt versterkt.”

Meetbaar
Ander voorkomend voordeel is dat de ondernemer veel meer informatie krijgt over potentiële klanten die naar zijn artikel of advertentie kijken. Ploeg:” Door gebruik van smartphone of tablet blijft er een IP-adres achter. De betreffende ondernemer heeft daarmee meer inzicht in zijn (potentiële) klantenkring. Databases worden steeds meer leading in het zakendoen, daardoor kan er veel gerichter worden gewerkt. Dankzij Augmented Reality maak je meetbaar wat er met je advertentie en/of artikel gebeurt.”

“We staan aan de vooravond van de doorbraak van Augmented Reality”, denkt Martin Scholma, die de focus heeft op de innovatieve ontwikkeling van het bedrijf. Daarbij kijkt hij vooral naar de ontwikkelingen in de Verenigde Staten. “Daar loopt men een jaar of vier voor op de ontwikkelingen in ons land. Vorig jaar werd er in de VS voor 700 miljoen besteed aan Augmented Reality. In het eerste kwartaal van dit jaar ging het al om 1 miljard. Je ziet ook in ons land de interesse toenemen, gesteund door de ontwikkelingen rond Pokemon Go en de Dino’s van een grote supermarkt. Wat wij nu doen is Augmented Reality bereikbaar maken voor het MKB.”

Klanttevredenheid
De mogelijkheden via Augmented Reality zijn groot. Ploeg:” Wat dacht je van een filmpje waarin wordt uitgelegd hoe je een bepaald product moet installeren. Ondernemers zoeken naar klanttevredenheid en willen een positieve uitstraling in de markt. Stel dat iemand er niet uitkomt hoe hij iets moet installeren en vervolgens via de view-app helemaal door het installatieproces wordt geleid. Dat leidt niet alleen tot tevredenheid bij de klant, maar ook tot minder kosten en je kweekt loyaliteit. Zo zijn er vele mogelijkheden met Augmented Reality, waarover wij graag met de klant om tafel gaan.”

“Het is een andere manier van beleving”, besluit Ploeg. “Dankzij Augmented Reality bereik je je potentiële klant, 1op 1, en dat is precies waar ondernemers naar op zoek zijn.” Scholma Print & Media is er daarmee in geslaagd meerwaarde te realiseren met drukwerk, lees voor de klant. “We hadden op de oude voet door kunnen gaan, met het streven naar de grootste output, het mooiste machinepark en de beste medewerkers. Dat hebben we allemaal al, maar daarmee zijn we er niet. Dankzij het feit dat wij drukwerk tot leven kunnen brengen, realiseren we een nieuw communicatietijdperk met onbegrensde mogelijkheden. Daarmee hebben we een voorsprong in de markt en zijn we als drukkerij uniek in Nederland.”

Zelf beleven
U kunt Veeew zelf beleven. Zoek de gratis Veeew app in de appstore, download de app en scan met de app het omslag van dit nummer van OndernemersBelang. «

www.veeew.com
www.scholma.nl

Tekst: Henk Poker / Fotografie: Gerrit Boer