De verschillende boodschappen van reclames

18 juni 2018 16:17

De verschillende boodschappen van reclames

Met reclames kunnen verschillende boodschappen overgebracht worden. Elke boodschap vereist dan ook een andere reclame. Omdat er natuurlijk veel verschillende doelen van reclames zijn hebben al deze soorten reclames een eigen naam. Het doel van de campagne zorgt ervoor dat je een juiste keuze kunt maken van de soort reclame. Als je het zelf moeilijk vindt kun je altijd advies vragen aan verschillende reclamebureaus waaronder Beyenmeyer.

Institutionele reclame

Bij institutionele reclame is het zo dat een onderneming door middel van reclame haar imago wilt bevestigen of juist wilt veranderen. Als een bedrijf bijvoorbeeld gezien wil worden als een sociaal verantwoordelijk ondernemend bedrijf dan kunnen ze bijvoorbeeld een reclame maken waarin ze laten zien dat ze hier ook daadwerkelijk mee bezig zijn. Vaak zijn er ook bedrijven die nadat ze negatief in het nieuws zijn geweest op deze manier gaan adverteren om zo hun negatieve beeld om te zetten in iets positiefs.

Selectieve reclame

Bij selectieve reclame is het doel dat de vraag naar een bepaald product of merk stijgt. Zo kan een onderneming reclame maken door de positieve kanten van het merk of het product te laten zien met als doel dat de vraag hiernaar stijgt.

Generieke reclame

Bij generieke reclame wil de onderneming ervoor zorgen dat de aanschaf van een productsoort verhoogt wordt.  Dit kunnen ze bijvoorbeeld doen door in de reclame de positieve kanten van een product duidelijk te maken. Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld dat het gebruik maken van een fiets gezonder is dan de auto.

Informatieve reclame

Bij informatieve reclame is het uiteindelijke doel vooral dat er kennis wordt gemaakt met een product of dienst. Bij deze vorm van reclame wordt er vooral nadruk gelegd op de rationele aspecten in plaats van de emotionele aspecten. Deze vorm van reclame wordt ook niet vaak gebruikt in de consumentenmarkt maar zie je meer terug in de handelsmarkt. Dit komt vooral omdat er bij de handelsmarkt meer behoefte is aan reclame waarbij gelijk het doel duidelijk is. Zij zitten dan ook niet te wachten op de voordelen van het product voor de consument maar bijvoorbeeld eerder de technische specificaties.

Actiereclame

Bij actiereclame is vooral het doel dat een bedrijf wil laten weten dat er een tijdelijke prijsverlaging plaatsvindt bij een product. Hiermee wil de onderneming de verkoop van het product bevorderen en natuurlijk de consument naar de winkel trekken.

Themareclame

Bij themareclame is vooral het doel om de consument kennis te laten maken met het merk. Hierbij willen ze hun merk of product graag laten accessoires met een bepaalde sfeer.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.