De kracht van de juiste presentatie

12 oktober 2018 10:27

De kracht van de juiste presentatie

Wanneer je een belangrijke presentatie hebt voor een potentiële grote klant, doe je natuurlijk ontzettend je best om deze presentatie er tip-top uit te laten zien. Maar toch vergeten veel ondernemers om eenzelfde hoeveelheid energie en moeite in de presentatie van de onderneming in het algeheel te gieten. En dat is natuurlijk ook ongelooflijk belangrijk, al dan niet belangrijker dan de presentatie voor één potentiële klant. Maar hoe kun je de presentatie van jouw onderneming nu zo sterk mogelijk neerzetten? We leggen het je graag uit.

Passende huisstijl

Het begint allemaal met een passende huisstijl. Een goede huisstijl past bij de kernwaarden, missie en visie van je onderneming, en is in alle presentatieve uitingen terug te zien. Van het logo tot het briefpapier: wanneer alle uitingen naast elkaar worden gelegd, zou je een mooi geheel terug moeten kunnen zien. Een goede huisstijl laat niet alleen zien dat je onderneming zijn professionaliteit en uitstraling serieus neemt, maar kan ook nog eens psychologische impact hebben op de ontvanger hiervan.

Professionele uitstraling

Deze huisstijl laat je vervolgens terugkomen in professionele uitingen. Een brochure laat je bijvoorbeeld printen bij een professionele drukker, en stel je vervolgens tentoon in de juiste folderhouders. Hetzelfde geldt voor flyers, posters, visitekaartjes en zelfs interne magazines. Hoe klein de representatieve uiting ook lijkt, het telt net zo zwaar mee als de grote zaken. Door alles tot in de puntjes te verzorgen (van brochure tot folderhouder) laat je zien dat je jouw presentatie serieus neemt. En als je de presentatie van je onderneming serieus neemt, zul je het werk van potentiële opdrachtgevers ook vast serieus nemen.

Entree en interieur

Naast de marketing-gerichte uitingen is natuurlijk ook de interieur gerelateerde presentatie erg belangrijk. Vooral de entree van de kantoorruimte speelt een grote rol: dit geeft nieuwe bezoekers namelijk vaak de eerste indruk. En we weten allemaal hoe belangrijk deze eerste indruk is. Laat de entree (en de rest van je interieur) dan ook voor jouw onderneming spreken. Ben je bijvoorbeeld begaan met MVO, laat deze passie voor duurzaamheid dan ook op de zaak komen door bijvoorbeeld kartonnen bekertjes te gebruiken, steigerhout om te toveren tot prachtige koffietafels of oude meubels een tweede leven te geven.

Presentatie op evenementen

Al deze elementen kunnen samengebracht worden in de presentatie van je onderneming op evenementen of bezoeken aan klanten. Een professionele (powerpoint) presentatie waar de huisstijl duidelijk terug komt. Professionele folders en brochures om aan mogelijke bezoekers mee te geven, en natuurlijk een stukje onderneming dat terug te zien is in de uitstraling (denk aan kleding, materialen) van de vertegenwoordigers.

 

 

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.