Gepubliceerd op 29 april 2019

CROWDFUNDING LEENT ZICH STEEDS BETER

Lenen deed je van de bank, beleggen via de bank. Het lijkt enkel en alleen de schuld van de financiële crisis dat het bancair instituut dit dubbele monopolie verloren heeft. Dat is niet zo. Ook zonder crisis waren er de voorbije tien jaar nieuwe financieringsvormen ontstaan. Crowdfunding heeft zijn bestaan vooral aan het internet te danken. Het world wide web heeft allerlei vormen van delen mogelijk gemaakt die we inmiddels doornormaal vinden, bijvoorbeeld van woningen, auto’s en nieuws. In essentie brengen die platforms vraag en aanbod samen. Ook kapitaal blijkt zich daarvoor uitstekend te lenen. Zeker nu een spaarrekening al jaren minder opbrengt dan de inflatie en zeker nu de bank een investering per definitie niet meer voor honderd procent financiert.

Tekst: Jeroen Kuypers

Terugbetalingstijd

Maar financieringen zijn geen taxiritten. Er is niet één crowdfundingsite die de markt domineert en er worden geen miljarden mee gegenereerd. In 2014 werd er door Nederlandse bedrijven € 60 miljoen via crowdfunding opgehaald, in 2018 was dat bedrag opgelopen tot € 329 miljoen. Dat menig ondernemer die een ‘njet’ ter waarde van € 0 bij de bank kreeg, via crowdfunding wél zijn financiering rond heeft gekregen, wil niet zeggen dat de deelnemers aan het platform minder kritisch waren. Geen enkele crowdfundingsite zit te wachten op slechte reclame in de vorm van leningen die niet worden terugbetaald. De cijfers die de ondernemer voorlegt moeten dus actueel zijn en kloppen, de hoogte van de aanvraag dient in overeenstemming te zijn met het doel ervan, het verwachte rendement en de terugbetalingstijd reëel. Vaak is crowdfunding bovendien één van de financieringsvormen, náast een banklening of een directe investering door een derde partij. En tenslotte maakt de organisatie achter de crowdfundingsite een risicoanalyse van de aanvraag en de aanvrager. Sympathie speelt mee bij het toegekend krijgen van een aanvraag en het succes van een campagne, maar kille cijfers zijn belangrijker dan een warme glimlach.

Toenemende populariteit

Crowdfunding werkt het best voor bedragen tussen de € 50.000 en € 500.000. Niet toevallig is dat ook de range die bij veel MKB bedrijven past. We mogen ervan uitgaan dat de populariteit van crowdfunding de komende jaren alleen maar zal toenemen. Zolang het rendement voor de geldschieters rond de vijf procent blijft schommelen is dat vele malen meer dan dat van een spaarrekening of obligatie. Naarmate het fenomeen volwassener wordt, zal de ondernemer die een aanvraag heeft zijn campagne ook steeds professioneler moeten vormgeven. Hoe doe je dat en – minstens zo belangrijk – bij welke crowdfundingsite maak je de meeste kans op succes? Dat zijn vragen waarop alleen een ervaren adviseur antwoord kan geven. Crowdfunding mag relatief nieuw en jong zijn, deelnemen is geen kinderspel.

Voor meer informatie, ga naar: www.investeerders.nl/crowdfunding