Gepubliceerd op 22 mei 2019

Chocolaterie Rembrandtje: ‘Door barcodes weet ik wie mijn Rembrandtjes kopen’

Rembrandt van Rijn vereeuwigd in chocolade, wat wil je nog meer in dit Rembrandtjaar? Alexandra Hutter bedacht de chocolademunten met smaken uit de Gouden Eeuw. Ze is al heel lang ondernemer, maar barcodes waren nieuw voor haar. “De codes laten zien waar de groei ligt en hoe ik daar het best op kan inspelen.”

Je zou zeggen dat Nederlands beroemdste schilder uit de Gouden Eeuw, Rembrandt van Rijn, in ieders historisch geheugen zit, maar niets blijkt minder waar, merkte ondernemer Alexandra Hutter. “Rembrandt was altijd veel bekender in het buitenland dan in Nederland zelf. Toeristen komen naar Nederland om zijn beroemdste schilderij, de Nachtwacht, te kunnen zien, maar als je Nederlanders er naar vraagt, dan wordt het na het noemen van de Nachtwacht vaak stil.”

Maar dat verandert nu. In dit Rembrandtjaar, zijn sterfdag was 350 jaar geleden, kan niemand meer om de kunstenaar heen. Alexandra is zelf al veel langer bezig met dit boegbeeld van de Nederlandse schilderkunst. “Ik verhuurde eerder vergaderruimte in de Rembrandt Tower Boardroom (hoogste wolkenkrabber in Amsterdam, red.) en daar exposeerde ik in samenwerking met het Rembrandthuis ook eens de lidmaatschapsmunt van het gilde waar Rembrandt destijds lid van was. Een van de weinige persoonlijke spullen van de schilder die er nog zijn.”

De chocolade Rembrandtjes moeten de schilder en Nederland promoten

De munt werd haar inspiratiebron voor de Rembrandtjes, een serie chocolademunten met door haar zelf bedachte smaken. “Vergelijk het met de Mozartkugel, een chocoladebonbon uit Oostenrijk met de afbeelding van de bekende componist. Op dezelfde manier moeten de Rembrandtjes de schilder en Nederland promoten.” Geen gekke gedachtegang, want Alexandra is zelf van oorsprong Oostenrijkse. Groeide overigens op in Zuid-Amerika en hield daar een voorliefde voor koffie en chocola aan over: eén en één is twee.

Rembrandtjes: ze zitten in een blikje en zijn te koop in musea, hotels en een honderdtal Albert Heijnfilialen met een souvenirfunctie

De smaken komen niet zomaar uit de lucht vallen

In 2017 kwam de luxe editie van de Rembrandtjes op de markt. Bedoeld voor verkoop in musea, hotels en als relatiegeschenk. In een doosje drie, zes of twaalf dikke, handgemaakte chocolademunten in drie smaken, die overigens niet uit de lucht komen vallen: “Eén vulling bestaat uit lijnzaad en praliné – in verf werd in Rembrandts tijd lijnolie verwerkt – de tweede smaak is een mix van zogenoemde Oost-Indische specerijen, de derde smaak heeft iets van oranjebitter, een ‘koninklijk’ drankje dat ontstond in de Gouden Eeuw. Ze zijn leuk als cadeau, met een goede smaak, goede kwaliteit en een goed verhaal.” Dit jaar kwam er een nieuwe lijn Rembrandtjes bij: melkchocolademunten zonder vulling. Ze zitten in een blikje en zijn te koop in musea, hotels en een honderdtal Albert Heijnfilialen met een souvenirfunctie.

De blikjes met munten, gemaakt in Gouda, krijgen in de fabriek al een barcode, zodat de weg naar leveranciers efficiënt verloopt

Barcodes nodig voor de groothandels waar de chocolademunten terechtkomen

Intussen heeft Alexandra Hutten ook al een barcodepakket van GS1. “Die heb ik nodig omdat de producten onder meer bij groothandels terechtkomen, die ze aan horeca en souvenirwinkels leveren. “Eerst dacht ik, o jee hoe moet dat met die codes? Via promotieorganisatie Amsterdam Made kwam ik bij GS1 terecht. En ja, als je ondernemer bent, pak je gewoon de telefoon, in plaats van het eerst zelf uit te zoeken. Dat gaat een stuk sneller. Door customer support kreeg ik een superuitleg. Ik heb gevraagd hoe het in zijn werk gaat en wat ze me adviseren voor mijn producten. Nu worden de barcodes gedrukt voor omdozen en verpakkingen. Dat gebeurt in Amsterdam, bij Patiserrie Tout, die de gevulde munten maakt. De blikjes met munten, gemaakt in Gouda, krijgen in de fabriek al een barcode, zodat de weg naar leveranciers efficiënt verloopt.”

Met barcodes meer inzicht in verkopen en succesvolste verpakkingen

“Nu ik weet hoe het werkt, zijn barcodes geen probleem meer. Ik hoop met de codes meer inzicht te krijgen in welke verpakkingen bijvoorbeeld het meest succesvol zijn, bij welk type afnemers de Rembrandtjes vooral worden verkocht: horeca, bedrijven, toeristen… Kortom de codes geven me inzicht in de markt, laten zien waar de groei ligt en hoe ik daar het best op kan inspelen.”

De komende periode worden de Rembrandtjes gelanceerd als een nieuw, echt Hollands chocoladecadeau. “Maar ik zoek ook naar nieuwe dingen. Zo heeft wijnkenner Harold Hamersma een wijn bedacht bij mijn chocolademunten en denk ik na hoe ik die twee samenbreng in bijvoorbeeld een pakket. Er is ook al een geschenkpakket met de luxe chocolademunten en een porseleinen bord met de afbeelding van Rembrandt erop.”