‘Ik wil met werkgevers in gesprek’

13 december 2017 15:39

‘Ik wil met werkgevers in gesprek’

Hij komt zelf uit het bedrijfsleven en begrijpt ondernemers als geen ander. Rogér Oomen is de nieuwe manager van het Servicepunt Werk Duin en Bollenstreek. Hij wil mensen aan het werk helpen en doet een oproep aan werkgevers: doe met ons mee.

Iemand in dienst nemen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Is dat riskant? Wat kost het en wat levert het op? Rogér Oomen kan zich die vragen best voorstellen. “Ik begrijp de vragen. Ik heb ook antwoorden. Daarom wil ik met werkgevers in gesprek, om de afstand letterlijk kleiner te maken.”

Het Servicepunt Werk Duin en Bollenstreek is een initiatief van de gemeenten Hillegom, Katwijk, Lisse, Noordwijkerhout, Noordwijk en Teylingen. Doel is om mensen die nu nog een gemeentelijke uitkering ontvangen of die een beperking hebben, aan betaald werk te helpen. Uit de uitkering en je eigen geld verdienen.

“Er zitten 2200 mensen in de kaartenbak,” zegt Oomen. “Daarvan zijn er 900 bij ons in de bemiddeling. Veel van hen willen heel graag aan de slag, maar hebben wat meer hulp nodig. Soms omdat ze een beperking hebben, te jong zijn of te oud. In het algemeen hebben ze een afstand tot de arbeidsmarkt, ook omdat ze vaak al langer werkeloos zijn.”

Rogér Oomen kan zich goed inleven in de werkgevers, maar heeft ook begrip voor de werkzoekenden. “Veel mensen hebben eigenlijk gewoon pech gehad. Zijn hun baan kwijtgeraakt, hebben geen ander werk kunnen vinden, hoe langer het duurt hoe moeilijker het is. De mensen hebben allemaal een eigen verhaal.”

Door dat eigen verhaal passen kandidaten minder goed in standaard vacatures, vertelt Oomen. “We hebben daarom een omslag gemaakt bij de bemiddeling. Eerst waren de reguliere vacatures het uitgangspunt, maar die vacatures lagen ook bij de uitzendbureaus. Wij zijn echter geen uitzendbureau.

Onze mensen zijn niet standaard, de bemiddeling is ook niet standaard. Ons motto is: voor ieder ander(s). Alles is maatwerk, dat vraagt om maatwerk-vacatures.”
Oomen wil van werkgevers weten waarmee ze in hun bedrijf geholpen zouden zijn. Wat zijn de vragen en de behoeften en hoe kan het Servicepunt Werk daarbij helpen?

“Ik weet zelf dat het een verrijking kan zijn om iemand een kans te geven. Dat we daarbij maatwerk bieden, kost de werkgever geen geld. De begeleiding regelen wij en betalen wij. Dat mensen soms minder productief zijn, daar is financiële compensatie voor. De gevolgen van eventueel hoger ziekteverzuim dekken we af. De ondernemer loopt daarin geen risico.”

Hij waarschuwt wel: “Als werkgevers denken dat in dienst nemen van een van onze mensen goedkoper is door alle regelingen, dat je geld bespaart, dat is niet het geval. Het is niet goedkoper, maar het is ook niet duurder.”
Hij is bevlogen: “Ik wil met werkgevers in contact komen, de mogelijkheden laten zien van onze mensen. In de Duin en Bollenstreek is van oudsher een grote sociale samenhang. Veel ondernemers zijn best gemotiveerd om iets terug te doen voor de samenleving. In die maatschappelijke behoefte kunnen wij voorzien. In het oplossen van bepaalde capaciteitsproblemen en knelpunten binnen de bedrijven kunnen wij voorzien. En als het gaat om social return of investment, ook hierin kunnen we voorzien.” «

Servicepunt Werk Duin en Bollenstreek

www.servicepunt-werk.nl

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.