HÉT ondernemersprobleem van 2018: “Mentale erosie”

20 juni 2018 16:23

HÉT ondernemersprobleem van 2018: “Mentale erosie”

Mentale erosie: Management en medewerkers die meer werk moeten verzetten als gevolg van de groeiende business en moeite hebben om productief te zijn. Het gevolg: Vermoeidheid, frustratie, meer fouten. Vele bedrijven hebben dit jaar te maken met deze erosie bij hun personeel!

Hoezo?

De huidige economie groeit fors. Er moet meer werk verzet worden door harder en ook langer te werken. Overwerk betekent dat mensen ’s avonds langer door werken. Vaak gaan ze dan maar niet sporten om hun hoofd leeg te halen. Veel managers werken zelfs in het weekend, er is minder tijd om aan het gezin te besteden.

De meest onuitgesproken gedachte van medewerkers: “Dan moet de directie gewoon meer personeel aannemen.”

De meest onuitgesproken gedachte van directies: “Laten we eerst eens kijken of deze drukte aanhoudt voordat we nieuw personeel aannemen.”

Beide gedachten leiden tot vooral hard werken om ieders gedachte staande te houden.

Kortom: wederzijds onbegrip met toenemende frustratie die leidt tot minder betrokken medewerkers.

Vraagje tussendoor …

Vind je dit een interessant onderwerp, lees dan verder.

Vind je het niet interessant, ga dan vooral snel verder met hard werken.

Sociale innovatie

Gelukkig kan je mentale erosie ook voorkomen. Het is een kwestie van anders kijken naar een situatie en daardoor keuzes maken. Dit wordt ook wel sociale innovatie genoemd: De keuze om de drukte aan te grijpen en een nieuw fundament van bewust leren aan te nemen in het verbeteren van productiviteit én de mentale fitheid van de organisatie. Een andere keuze; hopen dat het morgen wel beter zal gaan? En vaak gebeurt dat niet, werkdruk neemt zelfs alleen nog maar toe. In 2018 zullen alleen bedrijven die dit vraagstuk aandacht geven, succesvol groeien naar een  mentaal gezondere organisatie.

Anno 2018 werkt het niet meer om alleen maar te sturen op ‘sociaal wenselijk prettig gedrag en goed samenwerken’. Anno 2018 dien je dit aan te vullen met constant leren om morgen slimmer te werken. Je wilt vooruitgang boeken met mentaal fitte medewerkers.

Nieuwe mentale mindset

2017: ‘’Hey manager, er is veel te veel werk dat we niet aankunnen. Wat ga je hieraan doen?’’

2018: ‘’Hey manager, er is veel te veel werk. Maar als we het nu eens zo doen, dan hoeven we maar een beetje over te werken. Wat vind je daarvan?’’

Beide quotes illustreren het verschil. De tweede quote illustreert medewerkers die een situatie reflecteren en zelfstandig tot nieuwe inzichten komen. Daarmee worden ze weerbaarder tegen bijvoorbeeld een groeiend werkpakket en vooral tegen het gevaar van burn-out.

'Continu leren kan je leren'

Wil je als organisatie leren hoe je elke dag slimmer kunt werken? Wil je als directie of management leren hoe je je personeel hierin kunt begeleiden? Dan is een masterclass ‘continu leren kan je leren’ een goede investering om te werken aan sociale innovatie.

Hoe interessant is dit voor jou

Wil je weten hoe het met de mentale erosie in jouw organisatie is gesteld? Wil je weten of je daar iets aan moet of kunt verbeteren? Neem dan contact met ons op:

  • Stuur dan een mailtje en vraag om een strategiegesprek.

    Mail naar info@yourprofessionalcoach.nl

  • Bel ons als je wat sneller antwoord wenst; 06-12 990 908

Het strategiegesprek geeft jou een haarscherp zicht in:

  • De mentale gesteldheid van je organisatie
  • De belemmeringen die groei van de business én organisatie in de weg staan.
  • Enkele simpele actie die je, vandaag nog, kunt doen en het verschil gaat maken
  • Oplossingsrichtingen om te werken aan de fundamenten van sociale innovatie

Jan Vrencken

Business Impact Expert en Gecertificeerd Engagement Deskundige

Business laten bloeien, organisatie laten groeien

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.