Bedrijfsoverdracht: doe het niet alleen!

4 januari 2017 13:41

Bedrijfsoverdracht: doe het niet alleen!

dilligence artikel 4De accountant van een autoschadebedrijf belt mij op. Zijn cliënt wil het bedrijf verkopen. Zelf wil hij het verkoopproces niet begeleiden. Het is zijn vak niet, hij vindt het te tijdrovend en bovendien zit hij in dat geval met twee petten op, die van accountant en die van onderhandelaar.

De ondernemingsvorm is een v.o.f. tussen man en vrouw. Ze zijn de problemen met het personeel en alle regels en vergunningen zat. Ondernemen vinden ze nog wel leuk. Na de verkoop willen ze opnieuw beginnen met een klein bedrijf zonder personeel. De man is een toppertje als spuiter en wil zich dan gaan toeleggen op het restaureren van carrosserieën van antieke auto’s. Het klikt meteen tussen het echtpaar en mij en zij geven mij de opdracht hen in het verkoopproces te begeleiden. Ze hebben al een koper op het oog. Een groter bedrijf met meerdere vestigingen in de regio.

Nadat ik het gebruikelijke informatiememorandum had opgesteld en een geheimhoudingsovereenkomst was getekend met de beoogd koper, vond een eerste gesprek met hem plaats. Hij wilde snel vooruit met de voorgenomen transactie. De winter stond voor de deur, traditioneel het hoogseizoen in de schadebranche. Dan was er geen tijd voor dit soort zaken. Wat scheelde was dat hij het bedrijf goed kende. Hij liet zich niet door een adviseur begeleiden. Bij een v.o.f. gaat het altijd om een activatransactie. Wat verkocht wordt zijn de voorraden, de inventaris, de auto’s en de goodwill. Wettelijk is er de verplichting dat alle personeelsleden worden overgenomen tegen minimaal dezelfde voorwaarden als bij de oude werkgever. Debiteuren en crediteuren zou mijn cliënt zelf afwikkelen. We werden het redelijk snel eens. Weliswaar moest er wat toegegeven worden op de vraagprijs. Dat werd gecompenseerd door het feit dat mijn cliënt nog één dag in de week voor de nieuwe eigenaar ging werken. Tegen een riante vergoeding ging hij speciaal spuitwerk verrichten, zoals meubels en boten. Daar had de koper weinig ervaring in.

Een maand na de overname nam één van de medewerkers ontslag en eiste een fors bedrag aan niet opgenomen verlofdagen. De nieuwe eigenaar weigerde dat. Hij was daarover niet geïnformeerd tijdens de onderhandelingen en verwees de man naar mijn cliënt. Ik wees erop dat ik die verlofdagen wel degelijk had vermeld in het memorandum. Omdat er ook nog wat gebakkelei was over garantieklussen aan werk dat door mijn cliënt was uitgevoerd ontstond er een gespannen sfeer. Dat klemde des te meer door de nog voortdurende werkrelatie tussen mijn cliënt en de koper. Ik heb toen een gesprek gearrangeerd tussen de koper en mijn cliënt. Gezien de goede relatie hadden beide partijen de intentie om tot een oplossing te komen. Beide deden wat water bij de wijn en konden toen elkaar voor de tweede keer in korte tijd de hand schudden op een bereikt akkoord.

Dit had ook heel anders kunnen aflopen. Dat kan voorkomen worden als elke partij zich door een overnamespecialist laat begeleiden. Het uitsparen van deze kosten, die over het algemeen slechts een fractie zijn van de transactiewaarde, is verkeerde zuinigheid.

Heeft u een concrete vraag?

Bel dan naar Diligence Midden Nederland B.V. te Baarn, 035 542 66 77 en vraag naar Harry Helwegen. Een e-mail sturen naar harry.helwegen@diligence.nl kan ook.

Of kijk op onze website www.diligence.nl

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.