MKB slagvaardiger door digitalisering

1 november 2016 13:39

MKB slagvaardiger  door digitalisering

Ondernemers in het mkb blijken steeds slagvaardiger als het gaat om het digitaliseren van hun bedrijfsprocessen. Bedrijven adopteren vaker dan ooit de digitale mogelijkheden die hun werknemers thuis als consument al gebruiken.

Zes bedrijven uit Zuid-Holland kwamen op verzoek van Hét Ondernemersbelang op woensdagochtend 7 september in Den Haag bijeen om te praten over het thema digitalisering. Een rondetafelgesprek onder leiding van onze gespreksleider en journalist Luuk Braun. Gastheer was Peter Ouwens in de fraaie showroom van MaXXus Communications. Daar schoven ook de volgende mkb’ers aan: Boy Soochit van TriMaya, Paul Noomen (Avant Accountants), Wirendra Ramdjielal (Informatel), Daniëlle Hogendoorn namens 2Repair-IT en Henny Rietkerk van Compra.

Digitalisering blijkt bij de zes aanwezige mkb-ondernemers uit de wereld van ICT, communicatie en advies zelf logischerwijs gemeengoed. Wirendra Ramdjielal opent. “Als bedrijf onderscheiden we ons bij Informatel al langer in het automatiseren van wat we doen. Bijvoorbeeld bij incidenten. We monitoren op afstand wat er gebeurt bij onze klanten. Stel: er is ergens nog maar minder dan 10 procent schijfruimte vrij, dan zien wij dat onmiddellijk via een automatische melding. De komende jaren zullen we nog meer en uiteindelijk alles kunnen zien wat er bij onze klanten mis kan gaan. In 2020 moet 80 procent van ons werk al helemaal geautomatiseerd zijn.”

Dik in orde

Bij Daniëlle Hogendoorn is dat automatiseringsproces ook dik in orde. “Wij werken bij 2Repair-IT met het pakket van Topdesk, waar onze hele organisatie aan hangt. We zien daar bijvoorbeeld alle storingsmeldingen direct op binnenkomen. Daarnaast draait onze eigen financiële huishouding op Afas Software. Voorheen gebeurde dat zoals bij zoveel bedrijven ook bij ons handmatig.”

Ook Peter Ouwens (MaXXus) kan tevreden terugkijken op het binnen zijn bedrijf veranderde digitale klimaat. “We hebben een aardige slag gemaakt met het automatiseren van offerte-aanvragen en prijsvergelijkingen. We kunnen de klant nu niet alleen zeggen dat wij zoveel procent goedkoper zijn, maar dat ook in een overzicht tonen. Verder zien wij bij elk telefoontje inmiddels automatisch welke klant er belt en zien we direct diens gegevens op ons scherm. De volgende stap is het ontwikkelen van een digitale servicebon. Daar zijn we nu volop mee bezig.”

Schoenendoos

Voor Paul Noomen, naast directeur van Avant Accountants ook initiatiefnemer van de recent gestarte joint venture met Digitale Factuur, behoort de bij iedereen welbekende klant met een schoenendoos vol bonnetjes nog niet tot het verleden. “Ook die is bij ons nog welkom. Maar we steken wel tijd om de klanten op te voeden richting digitalisering. De tools zijn er al, het zijn de mensen die anders moeten gaan denken. Een deel van onze klanten gaat moeiteloos mee in dat proces, maar dat geldt niet voor iedereen. Vooral de oudere generatie. Die kun je het ook niet kwalijk nemen. Ze zijn zo opgevoed.”

Voor Boy Soochit van TriMaya is de digitale verwerking van documenten al jaren gesneden koek. “Wij zijn zelf honderd procent digitaal. En als we documenten moeten inscannen of printen voor bijvoorbeeld overheidsdiensten, dan doen we dat natuurlijk ook nog. De belastingdienst wil nog steeds alles op papier hebben. Sommige klanten vragen hier ook nog om een ordner. Nou die hebben we dus niet meer. Je moet die mensen natuurlijk wel even meenemen en dan komen ze uiteindelijk wel achter het scherm. Verder digitaliseren in de corebusiness is nog wel iets waar we aan werken. In ons geval bijvoorbeeld richting Rijkswaterstaat.”

Henny Rietkerk maakt als eigenaar van het internetbureau Compra van de gelegenheid gebruik om de deelnemers aan het rondetafelgesprek te verrassen. Hij blijkt van iedereen aan tafel de bedrijfswebsite te hebben getoetst op capaciteit en technische specificaties. Die niet in alle gevallen helemaal in orde blijken. Met gratis advies legt hij per URL probleem en oplossing op tafel. Waar iedereen zijn of haar voordeel mee doet. Rietkerk stipt vervolgens aan dat het mkb mee moet in de verdere digitalisering in Nederland. “Het gros binnen het mkb zal de stap wel moeten maken ja. Ook de timmerman die alleen werkt. Bedrijven zullen daarvoor goed moeten kijken naar hun verdienmodel. En de vraag beantwoorden: welke consequenties heeft digitaal werken voor mij?”

Wereld van de toekomst

Boy Soochit haakt in. En zegt: “Het is niet de vraag of je als ondernemer mee gaat in digitalisering, maar wanneer. Als mkb kun je niet achterblijven. Dit is toch de wereld van de toekomst. Zelfs de timmerman of loodgieter die alleen werkt, zal straks echt wel wat meer van IT gaan afweten. De jongere generatie van nu groeit daar vanzelf mee op.” Paul Noomen: “Je zou voor de gein gewoon eens een printer eruit moeten gooien bij een bedrijf. Dan gaat het snel denk ik. Er wordt al twintig jaar gepraat over een paperless office, maar die tijd komt er nu toch echt wel aan hoor.” Peter Ouwens reageert: “De verandering gaat niet bij alle werknemers even snel. Als ik een oudere collega vraag of hij een overzichtje voor me te maken, krijg ik nog steeds een A4 met pen en markeerstift. Die generatie zit nog vast aan de oude tijd.”

Daniëlle Hogendoorn knikt instemmend. “Als een ondernemer niet gaat digitaliseren betekent dat hij de boel wel kan inpakken. De eenmanszaak is er zelfs specifiek helemaal van afhankelijk. Want hoe gaan ze je vinden? En hoe handel je alles af als je onderweg bent. Dus een smartphone en tablet heb je nodig, alles kun je daarin opslaan en je hebt daarmee overal een werkplek. De tijd van de dikke telefoonboeken en de Gouden Gids is echt voorbij. Alles is binnen een paar seconden te vinden via Google. En kijk eens naar de huidige automonteur. Dat is tegenwoordig toch veel meer een softwarespecialist?”

Geen bestaansrecht

Het laatste onderwerp van het rondetafelgesprek brengt de zes ondernemers bij de digitalisering van het retaillandschap. Waarbinnen een bedrijf als het kersverse Zalando floreert, maar het 130 jaar oude V&D juist omviel. Simpelweg doordat het niet mee kon met de nieuwe tijd. Rietkerk: “Bij Free Record Shop bleven ze maar CD’s verkopen, ook toen iets als Spotify onder de grond al lang met iets nieuws bezig was. Waardoor die keten platenzaken geen bestaansrecht meer had. Zo moet je ook naar je eigen branche kijken. Opletten of er niet partijen met iets bezig zijn, waarmee ze je opeens heel hard voorbij kunnen gaan. De tijd van ABC met Albert Heijn, Blokker en C&A is niet meer. Tegenwoordig heb je de Action, die op goedkope locaties zit, dicht bij de snelweg en waar je gratis kunt parkeren. Dat is hele andere mindset dan die van de Blokker die overal in het stadscentrum zit.” Ramdjielal: “Ze proberen dat bij Blokker wel te veranderen. Van de huishoudspecialist wil Blokker nu het huis van de bekende merken zijn. De Hema verandert ook. Goede producten tegen weinig geld. Doen waar ze goed in waren.”

Paul Noomen stipt tenslotte nog aan dat hij “hoopt dat de deelnemende bedrijven aan het rondetafelgesprek hun ervaring ook kunnen gaan gebruiken. Als platform of vraagbaak voor mkb’ers die ook met digitaliseringsvraagstukken zitten.”

Tekst: Luuk Braun / Fotografie: Charles Borsboom

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.