Zo stelt u een concurrentieanalyse op voor uw ondernemingsplan

Als u een eigen bedrijf wilt opstarten dan moet u over heel veel zaken nadenken. Een belangrijke stap is het laten schrijven van een businessplan. In dat plan neem u bijvoorbeeld op wat uw waardepropositie is, hoe u uw marketing gaat organiseren, wat uw waarde propositie is en hoe u de financiën en uw personeelsinzet gaat plannen. Maar minstens zo belangrijk voor u en eventuele belanghebbenden is inzicht krijgen in uw concurrenten. Ook dat neemt u op in uw ondernemingsplan. Hoe kunt u dat doen? 

Wie zijn uw concurrenten?

Als u een goed idee heeft voor een eigen bedrijf is één van de belangrijkste zaken om te kijken wie uw concurrenten zijn. U gaat onderzoek doen naar welke bedrijven hetzelfde of iets soortgelijks aanbieden. Dit kunt u vinden door te googelen op internet. Vaak heeft u al wel een idee over uw concurrenten maar doe altijd grondig onderzoek naar andere aanbieders. Ook aanbieders van soortgelijke of vervangende producten of diensten kunnen namelijk uw concurrent zijn. Als u via zoeken op internet hiervan een beeld hebt, kunt u verder zoeken. Denk bijvoorbeeld aan het opvragen van bedrijfsgegevens uit het Handelsregister en onderzoek uw branche en kijk naar trends en ontwikkelingen in uw branche.

Verzamel informatie over uw concurrenten

Nadat u in kaart heeft gebracht wie uw belangrijkste concurrenten zijn, is het tijd voor een grondiger analyse. Voor een deel loopt deze stap gelijktijdig met het onderzoeken wie uw concurrenten zijn. Alleen gaat u nu antwoord geven op een aantal vragen die u helpen goed inzicht te krijgen in wat zij precies doen. De volgende vragen zijn dan van belang:

  • Welke concurrenten zitten waar?
  • Op welke doelgroep richt uw concurrent zich? Waar bevindt de doelgroep zich?
  • Welke producten of diensten hebben ze in hun assortiment?
  • Wat is hun prijsstelling? Geven ze korting? Hebben ze spaar- of loyaliteitsacties?
  • Hoe maken ze reclame? Via folders, commercials?
  • Welke social media gebruiken ze? En hoe?
  • Wat doen de concurrenten goed, minder goed en op welke punten kunt u zichzelf onderscheiden?

Deze informatie is de basis voor het maken van een concurrentieanalyse die u gaat opnemen in uw ondernemersplan dat u gaat of laat schrijven.

Maak een concurrentieanalyse

Met de concurrentieanalyse legt u verbanden tussen factoren die voor uw onderneming van belang zijn. Deze factoren kunt u in een tabel plaatsen. Aan de hand daarvan kunt u inzicht krijgen in wat de sterke en zwakke punten van uw bedrijf en van die van uw concurrenten zijn. U kunt dan ook zien waar u zich op kunt richten met uw bedrijf. Deze factoren zijn variabel en verschillen al naar gelang uw werkzaamheden, uw expertise en wat u belangrijk vindt voor uw bedrijf.

Dit kunt u bijvoorbeeld zo doen:

Taartenwinkel van uzelf Taartenwinkel B Taartenwinkel C
Prijs ++ +
Social Media ++ +-
Assortiment ++ ++ +
Locatie + ++
Service ++ ++
Bekendheid +- ++ +

 

Uit bovenstaand voorbeeld blijkt dat uw concurrenten niet hoog scoren op het inzetten van social media marketing. Door social media goed en creatief in te zetten kunt u uw bekendheid vergroten want die is nu nog laag. Ook kunt u uw potentiele klanten bereiken. En wellicht ook die klanten die nu nog taartjes kopen bij uw concurrent. Door deze concurrentieanalyse in uw bedrijfsplan op te nemen zorgt u dat u een strategie heeft om een plekje tussen uw concurrenten op de markt te Bemachtigen. Daarnaast laat u andere belanghebbenden zien dat u de markt heeft bestudeerd en een strategie bedacht heeft om te kunnen winnen van de concurrentie.

Heeft u vragen naar aanleiding van bovenstaand artikel?  Of over het (laten) schrijven van een bedrijfsplan? Wij helpen u graag verder in een persoonlijk gesprek. Neem gerust contact met ons op!

Onze partners