Meer adviseren aan klanten: ‘Hoe’ stel je de klant centraal?

15 december 2016 13:30

Meer adviseren aan klanten: ‘Hoe’ stel je de klant centraal?

status financeAl jarenlang is dit de meest gestelde vraag door ondernemers en in de praktijk strubbelen veel ondernemers hier nog steeds mee. Iedereen denkt dat deze vraag makkelijk te beantwoorden is, echter heeft iemand zich ooit weleens afgevraagd of we misschien wel de juiste vraag stellen?

Moet ‘hoe’ niet ‘wat’ of ‘wanneer’ zijn?

1. Wat heb je als ondernemer of medewerker nodig om de klant centraal te stellen?

2. Wanneer heb je ‘wat’ nodig om de klant centraal te stellen?

Ook al lijken deze vragen hetzelfde, mijns inziens zijn ze veel makkelijker te beantwoorden dan ‘hoe’. Hierdoor kom je veel sneller tot de kern ‘hoe’ je de klant centraal moet stellen.

Wat heb je nodig om de klant centraal te stellen?

- Behoefte en pijnprikkel per klant inzichtelijk maken;- Actuele omzetgegevens;- Actuele winstgegevens;- Laatste telefoongesprek van wat er is besproken;- Aandachtsrating van een klant (hoeveel aandacht wil de klant hebben).

Wanneer heb je bovenstaande informatie nodig om de klant centraal te stellen?

- Als je de klant aan de telefoon krijgt;- Bij een periodieke afspraak;- Bij een uitnodiging voor een kennis event of netwerkavond;- Per signaal (bijvoorbeeld e-mail).

Wij zijn zelf het ideale voorbeeld

Vanuit Status Finance horen wij namelijk al jaar en dag dat het werk voor accountants en administratiekantoren gaat verdampen door digitalisering van de accountancybranche. Administratief handwerk verdwijnt in snel tempo, onze marges komen onder druk te staan en de klant wil het liefst alles in een eigen dashboard terugzien.

Door de klant centraal te stellen in je organisatie kan je juist inspelen op disruptieve factoren (zoals digitalisering) in een branche en krijg je van jouw eigen klanten het antwoord.

Binnen Status Finance kwamen wij erachter dat wij misschien wel te snel wilden automatiseren, terwijl de klant hier nog niet aan toe is of überhaupt mee bezig is. Iedere klant heeft bij ons een persoonlijk dashboard, maar niet iedere klant kijkt hier structureel in. Waarom niet? Lekker in het weekend je cijfers doornemen wil toch iedere ondernemer? De praktijk laat zien dat het gaat om de interactie tussen adviseur en klant. Per kwartaal een uur even sparren over de cijfers vinden onze klanten veel belangrijker dan zelf die cijferspecialist te worden.

En dan kom ik even terug op alle veranderingen in onze branche. Ik kan niet wachten totdat al het handwerk wordt weg geautomatiseerd. Krijgen we meer tijd om te adviseren. Onze marges staan onder druk? Onze marges verdubbelen juist doordat we meer kunnen adviseren.

Over ons

Status Finance is al negen jaar een innovatieve speler op het gebied van administratieve en fiscale dienstverlening. In alles wat we doen geven wij rust en gemak aan onze klanten met als doel geen gezeur met de Belastingdienst. Dit doen we door het verstrekken van klantgerichte informatie en het delen van branche specifieke kennis. De visie van Status Finance is om iedere klant beter en sneller te informeren over zijn of haar financiële of fiscale positie met als uiteindelijke doel een bijdrage te leveren aan een beter ondernemerschap. Bij ons wordt u een betere ondernemer! «

Raymond Schijff en Richard Capllonch

Status Finance - www.statusfinance.nl

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.