In 5 stappen naar jouw ultieme online marketing strategie

21 januari 2019 16:20

In 5 stappen naar jouw ultieme online marketing strategie

Je wilt online marketing inzetten voor je bedrijf, want je ziet veel kansen én iedereen om je heen is er ook mee aan de slag. Je begint enthousiast met social media, online adverteren en misschien zelfs met optimaliseren van je website voor de vindbaarheid in Google. De mogelijkheden zijn echter eindeloos en je weet niet goed welke kanalen, doelgroepen en het budgetten je precies moet kiezen. Uiteindelijk zijn de resultaten niet zoals je had verwacht. Herkenbaar?

Online tools kunnen erg veel impact hebben en het is zonde wanneer je deze niet goed benut. Een krachtige strategie die daadwerkelijk rendement oplevert is erg belangrijk, maar hoe begin je? Met het invullen van de volgende stappen maak jij een stevige basis van jouw ultieme online marketing strategie.

Je online doelstelling

Wat wil je precies bereiken? Ga je voor merkbekendheid of voor conversies: duizenden bezoeken op je website of liever een lager aantal maar wel bezoekers die ook iets gaan bestellen? Probeer hier goed over na te denken en stel vooral een concreet en haalbaar doel. Erg belangrijk is dat je het meetbaar maakt, zo weet je wanneer je jouw doelstelling behaald hebt.

Wat is je online doelgroep?

Waarschijnlijk weet je wat de doelgroep van jouw bedrijf is. Maar weet je ook wat je online doelgroep is? Je online doelgroep wijkt soms af en moet je dus anders benaderen. Bij het definiëren van je online doelgroep is het belangrijk om uit te zoeken waar je doelgroep zich online bevindt, wat voor klantreis zij doorlopen en welke zoekwoorden zij gebruiken tijdens deze klantreis.

Budget vaststellen

Je budget bestaat natuurlijk niet alleen uit je advertentiebudget, maar ook de (werk)tijd die je kwijt bent aan bijvoorbeeld het optimaliseren van je vindbaarheid in Google. Bedenk goed wat een nieuwe klant je maximaal mag kosten en combineer dit met je doelstellingen die je wilt behalen.

Kanalen

Online zijn er vele kanalen om bezoekers naar je website of webshop te trekken. De beste basis is nog steeds de organische vindbaarheid van het bedrijf: gevonden worden via zoekmachines of social media. Adverteren op social media, op Google Ads of affiliate marketing zijn enkele andere mogelijkheden om online potentiële klanten aan te trekken.

Maak op basis van je vastgestelde doelstellingen, doelgroep en budget een keuze uit de kanalen. Denk ook na over een combinatie van online en offline kanalen, dat kan in sommige gevallen je strategie versterken.

Blijf optimaliseren

Na het opstellen van een strategie en het creëren van je eerste campagnes zit je werk er natuurlijk niet op. Blijf je resultaten altijd goed analyseren zoek kansen om te blijven verbeteren. Er zijn verschillende tools om je data te analyseren zoals Google Analytics, Klipfolio en Google Data Studio. Zorg ervoor dat je ze gebruikt, want op deze manier kom je te weten of al je veranderingen succes hebben gehad.

Online marketing is een proces waarin je blijft analyseren en optimaliseren. Ben je nieuwsgierig geworden en beginnen je handen te jeuken, maar heb je nog even iemand nodig die jou door alle stappen heen leidt? Dat kan!

Ga zelf aan de slag tijdens de Pixl Academy

Erwin Manten, oprichter van Pixl, een online marketingbureau uit Leeuwarden, geeft regelmatig trainingen over online marketing. In zijn 10 jaar ervaring als strateeg heeft hij tientallen organisaties begeleid in het opstellen van een succesvolle online strategie en hij wil jou hier ook bij helpen. Tijdens de Pixl Academy nodigen we jou uit bij ons op kantoor en ga je een middag lang aan de slag met je eigen online strategie! Met veel praktische tips en informatie kun je direct aan de slag. Voor meer informatie en het bestellen van kaarten ga je naar pixl.nl/academy

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.