Gepubliceerd op 1 april 2019

Ik wil media-aandacht!

Je wilt aandacht voor jouw merk, bedrijf, product of dienst. Maar hoe zorg je ervoor dat je onderscheidend bent? Dat je een boeiend verhaal hebt in een tijd waarin er zoveel verschillende vormen en middelen zijn om te communiceren?

Met een goede communicatie, branding- én PR strategie bouw je een sterk merk en creëer je zichtbaarheid onder (potentiële) klanten en media.

3 praktische tips:

1. Zorg voor een consistente boodschap met een merkpaspoort

Het is het DNA van een merk op één A4’tje. Het merkpaspoort is onmisbaar voor wie duidelijk en vooral consistent wil communiceren. In het merkpaspoort verzamelen we alle belangrijke merkinformatie. Van kernwaarden, producten en diensten, de markt, de verschillende doelgroepen en de gewenste respons tot en met de belangrijkste unique selling points en de bewijsvoering ervan. Zie het merkpaspoort als basis voor het creëren van relevante content die zo altijd in lijn is met de strategische bedrijfs- of merkdoelstellingen.

2. Creëer relevante en nieuwswaardige content

Ga na welke maatschappelijke ontwikkelingen en trends relevant zijn voor jouw merk. Zorg dat je trends en ontwikkelingen kan koppelen aan jouw eigen merkverhaal. Op deze manier plaats je jouw boodschap in een maatschappelijk relevant kader voor media en consument.

3. Voeg de PR-factor toe aan je verhalen!

Nieuwswaardige content die door media en consument relevant wordt gevonden bevat de volgende vier elementen:

  1. Maak het verhaal actueel en relevant en zorg ervoor dat het “kale product of dienstinformatie” overstijgt. Denk daarbij aan verhalen die aansluiten bij trends.
  2. Zorg voor een verrassingselement. Dat kan bijvoorbeeld door het gebruik van de tegenstelling of het creëren van buzz.
  3. Om een verhaal over te brengen kun je ook denken aan aansprekende ambassadeurs als woordvoerder : denk aan de CEO of een externe onafhankelijke deskundige. Laat ook het beeld het verhaal vertellen.
  4. Je boodschap moet emotioneren. Zorg voor identificatie doordat je merkverhaal emoties oproept.

Hulp nodig bij een van bovenstaande tips of advies? Neem contact op met Linden & Barbosa.
www.lindenbarbosa.nl 020-5893993