Even makkelijk als een band verwisselen.

8 september 2020 15:10

Even makkelijk als een band verwisselen.

Een motor zonder olie is als een lichaam zonder bloed. De motorolie vermindert de wrijving tussen bewegende delen, neemt warmte en vervuiling op en zorgt er zo voor dat de motor jaren langer meegaat. Maar om haar functie optimaal te vervullen moet ze ‘schoon’ zijn en dus geregeld worden vervangen, samen met het oliefilter. Dat olie verversen is niet alleen de meest voorkomende maar ook de makkelijkste klus op de rekening van het garagebedrijf. Als u dat bedrag aan de hoge kant vindt is dit de post waarop u het best kunt bezuinigen: door het simpelweg zelf te doen.

Er is een stripverhaal waarin Guust Flater met zijn auto op vakantie gaat en we hem op elk plaatje onder de auto zien liggen om iets te repareren. Als hij terugkomt op kantoor hebben al zijn collega’s bruine armen en een gebruind hoofd maar oogt hij nog even spierwit als in de winter. ‘Was er daar geen zon?’ vraagt chef Kwabbernoot, waarop Guust met een somber gezicht vanachter zijn bureau opstaat en zijn bruine benen in korte broek laat zien.

Alles is elektronisch

Zelf de auto onderhouden – ooit was het de spotnaam voor Skoda (Samen Knutselen Onder De Auto), het gebeurt niet veel meer, tenzij bij oldtimers. Alles is namelijk elektronisch aan de moderne automobiel. Je rijdt naar de garage omdat er ‘een’ lampje op het dashboard knippert en een dag later rijd je er weer uit, zónder knipperend lampje en driehonderd euro armer. Klanten zien monteurs met laptops in de weer en evenveel draden aansluiten aan de auto als een arts aan een patiënt op de intensive care. Die man die vroeger voortdurend zijn roetzwarte handen afdroogde aan een ooit witte handdoek is tegenwoordig een ICT’er. De eeuwige sigaret in de mondhoek (hoezo een bordje ‘Niet roken’?) is weg, hij draagt nu een veiligheidsbril en oorbeschermers. De werkplaats is veranderd in het laboratorium en jij kunt enkel met ontzag naar de uitleg luisteren, knikken en betalen aan de balie.

Dezelfde handelingen

En toch blijft een benzine- of dieselauto voorzien van een inwendige verbrandingsmotor die nog steeds werkt volgens het principe dat uitvinders als Gottlieb Daimler en Rudolf Diesel in de negentiende eeuw hebben ontdekt. De olie die automerken aanbevelen voor hun motoren is dezelfde die André Citroën adviseerde voor zijn Traction Avant en Henri Ford voor zijn T-model. Bepaalde onderdelen zijn eeuwig, zoals de vier wielen, de achteruitkijkspiegel en het dashboardkastje. Dat geldt dus ook voor de reparatiewerkzaamheden. Een band vervangen gebeurt anno 2020 sneller dan anno 1920 maar de handelingen zijn dezelfde. Je hoeft er nog steeds geen universitaire studie voor te hebben gevolgd en het lek wordt nog altijd negen van de tien keer veroorzaakt door een spijker. De meesten van ons durven het niet meer aan en bellen de Wegenwacht maar eigenlijk kan een kind de was doen.

Drempelvrees

Dat laatste geldt ook voor het motorolie verversen en het vervangen van het brandstoffilter. Wat automobilisten tegenhoudt is onzekerheid (de angst toch iets verkeerd te doen en met een lekkende carter de straat op te rijden) en onwetendheid: ‘Waar koop ik de juiste motorolie? Ik kan daarvoor toch moeilijk bij mijn garagebedrijf aankloppen?’ Dat laatste kan inderdaad niet, maar hoeft ook helemaal niet. Easycarparts is een webwinkel die zowel aan professionals als particulieren levert. Om die laatsten over hun drempelvrees heen te helpen heeft het bedrijf een aantal blogs geplaatst waarin enerzijds stap voor stap wordt uitgelegd hoe het verversingsproces in zijn werk gaat en anderzijds hoe de klant de juiste motorolie kiest voor zijn model en merk. Eerlijk gezegd: de meesten van ons zijn meer tijd kwijt bij het bepalen van het merk en type shampoo of whisky dat we denken nodig te hebben dan bij de keuze van de motorolie.

Vuile handen

In één opzicht is er wél een verschil met honderd jaar geleden. Vroeger verbruikten automotoren meer olie en werd deze ook sneller vuil. Je moest als eigenaar geregeld bijgieten en om de zoveel duizend kilometer reed je naar de garage, een beetje als een nierpatiënt naar de dialyse. Dat is niet meer zo. Moderne wagens kunnen soms wel veertigduizend kilometer doorrijden tot de olie vervangen moet worden.  Door het zelf te doen maak je dus wel vuile handen, maar hooguit één of twee keer per jaar. Het scheelt behoorlijk wat geld en het geeft een gevoel van controle, alsof je een ridder of cowboy bent die zelf zijn paard heeft beslagen, die dus zijn eigen smid kan zijn.

Voor meer informatie, ga naar:  https://www.easycarparts.nl/motorolie

Tekst: Jeroen Kuypers

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.