9 verrassend inspirerende redenen voor werkgevers om (juist wél) met zzp’ers samen te werken

28 februari 2018 09:07

9 verrassend inspirerende redenen voor werkgevers om (juist wél) met zzp’ers samen te werken

Als je het met ondernemers en werkgevers hebt, over de arbeidsmarkt, dan zie je meteen gefronste wenkbrauwen. Want, er is wel wat aan de hand op de plek waar vraag en aanbod van personeel samenkomt. Er valt dus veel over te zeggen.

De arbeidsmarkt is in beweging. Van het toenemend aantal zzp’ers tot aan de algehele wens tot flexibilisering omdat ondernemers dat ook nodig vinden. Maar ook de constatering dat wet- en regelgeving traditioneel achterloopt. Ook is er steeds meer vraag vanuit werkgeversland over ‘wat te doen met zieke werknemers?’ En… de zorg dat bestaand personeel vaak niet genoeg meebeweegt op allerlei ontwikkelingen. Personeel wordt soms nog wel eens als ‘ballast’ gezien.

We spraken er over tijdens een rondetafelgesprek van Hét Ondernemersbelang, dat werd georganiseerd bij gastheer ROHDE & GRAHL in Amersfoort. Het doel? We gaan de ondernemers en werkgevers van Nederland inspireren met prikkelende tips en tricks!

In dit blog stelden we een top 9 lijstje samen met inspiratie voor werkgevers om juist wel met zzp’ers te willen samenwerken.

  1. Zzp’ers zijn gespecialiseerd (Harold van Aart)

    Wanneer je een handeling veelvuldig uitvoert, dan word je daar beter en efficiënter in. zzp’ers zijn vaak specialisten op een (deel)vakgebied; het kan voor bepaalde situaties daarom economisch en organisatorisch interessant zijn om juist die specialist in te huren.

  2. Er is sprake van een zekere gelijkwaardigheid (Suzanne Meijers en Marith Huijsman)

    In een werkgever-werknemer verhouding is er vaak sprake van een zekere ondergeschiktheid. Bij een zzp’er is dat niet het geval, mede vanwege de eigen aansprakelijkheid van de zzp’er. Die voelt zich door zijn eigen ondernemerschap verantwoordelijker. Je kunt en mag dus meer verwachten.

  3. Je profiteert van aanvullend ondernemerschap (Marith Huijsman en Harold van Aart)

    Je kunt zzp’ers makkelijker projectverantwoordelijk maken. Er is daardoor een bepaalde risicodeling. Dat levert aanvullend ondernemerschap op.

  4. Zzp’ers zijn productonafhankelijk (Cornell Jaspers)

    Je haalt met een zzp’er nieuwe expertise in huis. Hij of zij heeft elders ervaringen opgedaan die hij meeneemt naar jouw bedrijf. Hij is dus per definitie productonafhankelijk.

  5. Er is frisheid (Marith Huijsman)

    De zzp’er staat als hij binnenkomt buiten de bedrijfscultuur en bedrijfspolitiek. Dat is een groot voordeel. Ze hoeven zich niet aan te passen. Ze hebben een eigen identiteit en daardoor eigen ideeën en initiatieven. Ook zien ze verbeteringen in de organisatie sneller.

  6. Er ontstaat nieuwe dynamiek (Cornell Jaspers en Harold van Aart)

    Werknemers die bedrijfs- of functieblind zijn geworden, kunnen zich optrekken aan het ondernemende gedrag van de ingehuurde zzp’ers. Dat levert nieuwe spirit op. En, nieuwe inspiratie.

  7. Veranderingen gaan sneller (Harold van Aart)

    Omdat zzp’ers vanuit ondernemerschap beredeneren, zijn zij in staat om veranderingen sneller op gang te brengen. Die houding stimuleert het ondernemende gedrag van vaste medewerkers.

  8. De zzp’er hoeft niet aardig gevonden te worden (allen)

    Juist omdat de zzp’er geen onderdeel is van het ‘politieke systeem’ van een bedrijf of van de cultuur, hoeft hij niet aardig gevonden te worden. Hij zal gewoon goed zijn werk willen doen.

  9. Er is minder management-toezicht nodig (allen)

    Zzp’ers zijn gebonden aan het leveren van resultaat. Ze weten dat ze anders moeten vertrekken. Je hoeft ze dus niet te managen.

Deelnemers aan het rondetafelgesprek:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tekst: Jerry Helmers // Fotografie: Ruud Voest

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.