7 aandachtspunten voor minder ziekteverzuim in jouw organisatie

27 februari 2018 09:21

7 aandachtspunten voor minder ziekteverzuim in jouw organisatie

Als je het met ondernemers en werkgevers hebt, over de arbeidsmarkt, dan zie je meteen gefronste wenkbrauwen. Want, er is wel wat aan de hand op de plek waar vraag en aanbod van personeel samenkomt. Er valt dus veel over te zeggen.

De arbeidsmarkt is in beweging. Van het toenemend aantal zzp’ers tot aan de algehele wens tot flexibilisering omdat ondernemers dat ook nodig vinden. Maar ook de constatering dat wet- en regelgeving traditioneel achterloopt. Ook is er steeds meer vraag vanuit werkgeversland over ‘wat te doen met zieke werknemers?’ En… de zorg dat bestaand personeel vaak niet genoeg meebeweegt op allerlei ontwikkelingen. Personeel wordt soms nog wel eens als ‘ballast’ gezien.

We spraken er over tijdens een rondetafelgesprek van Hét Ondernemersbelang, dat werd georganiseerd bij gastheer ROHDE & GRAHL in Amersfoort. Het doel? We gaan de ondernemers en werkgevers van Nederland inspireren met prikkelende tips en tricks!

In dit blog hebben we het over de vraag hoe organisaties het ziekteverzuim onder de eigen medewerkers omlaag kan brengen.

  1. De juiste poppetjes op de juiste plek (Marith Huijsman)

    Er kunnen heel veel redenen zijn waarom mensen ziek zijn. Dat is elke keer weer situatieafhankelijk. Als een werknemer echt medisch ziek is, dan ontstaat er vaak geen discussie. Het terugdringen van ziekteverzuim is voor die gevallen niet altijd makkelijk. De praktijk leert helaas dat ziekteverzuim (overigens onterecht) ook vaak ontstaat door niet medische redenen.  Vraag je als werkgever bij een langdurige ziekmelding af wat er werkelijk aan de hand kan zijn? Communiceer goed met de Arbo. Check samen of de ziekte niet (mede) is ontstaan door privé problemen, of door onvrede op de werkvloer en onderzoek ook of jouw werknemer wel op de juiste plek binnen de organisatie zit! Zeker bij frequent ziekteverzuim kan het laatste een grote rol spelen.

  2. Los ongelukkige situaties op (Harold van Aart)

    Veel werknemers hebben angst voor veranderingen. Ga  dus nooit met een gestrekt been er in. Als situaties echt lastig zijn, maak dan bijvoorbeeld gebruik van een professional maar blijf zelf wel betrokken. Laat ongelukkige situaties niet voortmodderen. Druk geen oplossing door maar werk er samen naar toe.

  3. Leer mensen dat de toekomst verandert (Harold van Aart)

    Stop met beoordelings- en functioneringsgesprekken; de enige vraag die je nog moet stellen aan je werknemer is: ‘Hoe lang blijf je nog bij mij?’. Juist dán kom je op een écht gesprek en wat de waarde van een werknemer is. Richt je als werkgever op het coachen van je werknemer naar de volgende stap, binnen of buiten de organisatie.

  4. Definieer ziekteverzuim beter (Suzanne Meijers)

    Als een medewerker ziek is, probeer dan te bepalen of het ziekteverzuim situatief of medisch is. En, bouw vanaf het begin een band op met bedrijfsartsen. Werkgevers zouden veel structureler met ARBO-diensten moeten communiceren. Samen optrekken dus. Voorkomen is beter dan genezen.

  5. Laat mensen doen wat ze leuk vinden (Cornell Jaspers)

    Als mensen dingen moeten doen, waar ze geen passie voor hebben, dan stimuleer je ziekteverzuim. Gebruik de kracht van mensen.

  6. Blijf investeren in opleidingen (Cornell Jaspers)

    Werkgevers hebben de angst dat ze vooral opleiden voor anderen; dus dat je eigen werknemers vertrekken met al die opgedane kennis. Maar ja, stel je voor dat mensen bij je blijven die zichzelf niet bijscholen. Creëer onbeperkte budgetten.

  7. Bewustwording en verwachtingenmanagement (Marc Dijk)

    Vraag aan je medewerkers hoe ze denken dat hun leven er uit zal zien als ze bij jou komen werken. Er zijn nog te veel mensen die afkomen op het uiterlijk vertoon zoals een laptop of auto van de zaak. Maar, daar gaat het niet meer om. Het gaat om écht werkgeluk.

Deelnemers aan het rondetafelgesprek:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tekst: Jerry Helmers // Fotografie: Ruud Voest

 

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.