Sociale media op de werkvloer? Hoe zit dat?

20 april 2017 15:54

Sociale media op de werkvloer? Hoe zit dat?

an accountants Elizabeth Illik Niet alleen in de privésfeer wordt sociale media gebruikt, maar ook zakelijk. Door het gebruik van sociale media in de zakelijke sfeer kunnen soms arbeidsrechtelijke consequenties ontstaan.

Voor de werkgever is het belangrijk dat tijdig regels worden opgesteld voor het gebruik van sociale media op de werkvloer. Bij niet gewenste uitlatingen op sociale media kan de werkgever optreden en verwijzen naar de bestaande regels. Dit kan op verschillende manieren gebeuren, bijvoorbeeld in de arbeidsovereenkomst of in het bedrijfsreglement.

De werkgever kan de werknemer houden aan de regels van sociale media op grond van artikel 7:660 van het Burgerlijk Wetboek. De werknemer is verplicht zich te houden aan voorschriften die 'de goede orde in de onderneming' bevorderen. Dit is de wettelijke instructiebevoegdheid van de werkgever. Regels over het gebruiken van sociale media in het bedrijfsreglement kunnen als een dergelijk voorschrift worden beschouwd en mogen dus door de werkgever worden opgelegd. Wel moet je als werkgever er rekening mee houden dat een algehele verbod op het actief zijn op sociale media niet mogelijk is. Indien de regels betreffende het gebruik van sociale media regels bevatten die buiten de instructiebevoegdheid vallen, dan is artikel 7:660 BW niet voldoende. De werkgever kan in dat geval een beroep doen op artikel 7:611 BW het ‘goed werknemerschap’.

In het bedrijfsreglement kunnen bijvoorbeeld de volgende regels worden opgenomen over sociale media:

  • Geef aan in hoeverre werknemers onder werktijd gebruik mogen maken van sociale media voor privédoeleinden?
  • Geef aan in hoeverre werknemers op sociale media mededelingen mogen doen over het bedrijf en/of collega's?
  • Geef aan wat het onderscheid is tussen een privé- en een bedrijfsaccount?
  • Geef aan onder welke voorwaarden werknemers op sociale media uit naam van het bedrijf actief mogen zijn?

Door regels op te stellen weet iedereen wat wel en niet mag. Op het moment dat de werknemer de regels niet naleeft, is de werkgever bevoegd om disciplinaire maatregelen te treffen, zoals: het stopzetten van het salaris, schorsing of ontslag. Of de maatregel terecht is opgelegd hangt af van de verplichting en de gepastheid van de maatregel.

Heb je vragen over het opstellen van regels voor het gebruik van sociale media op de werkvloer, neem dan contact op met één van de juristen van JAN© op telefoonnummer 088 – 220 22 00 of per mail: juristen@JAN.nl.

www.jan.nl

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.