Ontwerpbureau en marketingproductiebedrijf zien perspectief in krachtenbundeling

14 februari 2017 09:52

Ontwerpbureau en marketingproductiebedrijf zien perspectief in krachtenbundeling

Veel ondernemingen besteden hun marketingactiviteiten (deels) uit en hebben dan te maken met meerdere partijen. Twee van die partijen bundelen nu hun krachten, met als USP: één full service aanspreekpunt voor de gehele marketingoperatie.

De afgelopen jaren werkten Franc Hogguer en zijn collega’s van Dunnebier Print & Marketing en Marlene Mulder van MPM Design steeds vaker samen bij opdrachten voor het bedenken, ontwerpen en vormgeven, regisseren én produceren van marketingcommunicatiematerialen, campagnes en bijbehorende activiteiten. “We ontdekten dat we dezelfde invulling geven aan het begrip ‘full service’”, vertelt Marlene.

Bovendien hadden we veel plezier in de samenwerking.” Franc bevestigt dat: “We hebben aan een half woord genoeg en als de opdrachtgever ook heel tevreden is over het resultaat, schakel je elkaar vaker in.” Het gevolg is dat Marlene haar bedrijfsruimte in Vleuten begin januari heeft ingeruild voor een eigen ruimte bij Dunnebier in Nederhorst den Berg. “Onze samenwerking is er nóg beter van geworden: we hebben de meerwaarde van de koffiemachine ontdekt!”, grapt Marlene met een serieuze ondertoon. “Je kunt makkelijker even overleggen en elkaar beter op de hoogte houden van gezamenlijke projecten. Daarnaast houden we onze eigen opdrachtgevers en opdrachten, want we blijven ook zelfstandig opereren.”

One-stop-shop: ontwerpbureau en marketingproductiebedrijf

“We hebben de meerwaarde van de koffiemachine ontdekt!”

Opdrachtgevers hebben een toenemende behoefte aan één aanspreekpunt, constateren ze. “Niet iedere onderneming heeft een marketingafdeling en bij grotere bedrijven zijn die afdelingen de afgelopen jaren teruggebracht tot een relatief klein, strategisch team. Daardoor moeten activiteiten worden uitbesteed, terwijl er tegelijkertijd onvoldoende capaciteit is om meerdere uitvoerende partijen op hetzelfde moment aan te sturen. En de complexiteit van marketingcommunicatie is de afgelopen jaren ook nog eens toegenomen. Als je de communicatievraag bij één partij kunt neerleggen, bespaart dat de opdrachtgever tijd, geld en een hoop gedoe.”

Full service vanuit interesse en nieuwsgierigheid

Als het gaat om de invulling van het begrip ‘full service’ hebben MPM Design en Dunnebier Print & Marketing dezelfde principes. “We kijken verder dan onze neus lang is. Niet alleen WETEN wat een klant vraagt, maar ook BEGRIJPEN waarom, dat is het fundamentele verschil. Pas dan ben je in staat om aanvullende ideeën aan te reiken, maar ook om kritische vragen te stellen. Dat is concreet waarde toevoegen. Het maakt de samenwerking met onze opdrachtgevers allesbehalve standaard, het geeft ons plezier en draagt bij aan de betrokkenheid van alle disciplines. Dat ontstaat alleen vanuit intrinsiek gemotiveerde interesse en nieuwsgierigheid in de persoon en zijn of haar bedrijf. Samen kijken vanuit een ander perspectief, dat is de basis voor waardecreatie. Wij gaan voor lange-termijnrelaties en niet voor eenmalige opdrachten.”

MPM Design

Marlene Mulder heeft meer dan 25 jaar ervaring in het bedenken en ontwerpen van marketing-communicatie-uitingen en -concepten. “Negen jaar geleden heb ik MPM Design opgezet. MPM staat voor media-print-marketing. Ik bedenk en ontwerp alles waar een bedrijf zijn naam op zet: vanaf het logo en de huisstijl tot websites en complete marketingcampagnes. Het concept en ontwerp doe ik zelf en ik regel de uitvoering in samenwerking met Dunnebier.” Franc vult aan: “Marlene weet iedere keer weer de juiste snaar te raken met frisse ideeën die opvallen. Ze leeft zich echt in de opdrachtgever in en heeft bovendien veel aandacht voor de inzet van de juiste kanalen en gebruik van materialen.”

Dunnebier Print & Marketing

Dunnebier Print & Marketing is sinds 1972 actief. Franc: “Wij zijn een pur sang familiebedrijf. Samen met mijn echtgenote Marije (projectmanagement) en zwager Thijs (productie en logistiek) vormen we een team met in totaal vijftien specialisten. Als familiebedrijf hebben wij een bovengemiddelde betrokkenheid met onze opdrachtgevers. Zij weten datzij volledig op ons kunnen rekenen, of het nu gaat om het leveren van marketing- en promotiemateriaal of de regie en uitvoering van een marketingcampagne. Een marketing-campagne bijvoorbeeld kan nog zo briljant zijn, alleen een goede executie bepaalt het succes. Naast DTP en vormgeving produceren we promotiematerialen, drukwerk, signing, direct mail, noem maar op. We bedrukken en graveren zelfs glazen awards, die we over de hele wereld distribueren, inclusief bijbehorend promotiemateriaal.”Voor opdrachtgevers met meerdere vestigingen in binnen- en/of buitenland zet Dunnebier een geavanceerde marcom portal in (Marcomcentral.com). “Dat is een gebruikersvriendelijke online ‘marketingwinkel’, volledig in de look & feel van de opdrachtgever. De gebruikers kunnen hier onder andere huisstijldrukwerk, advertenties, promotie- en verkoopmaterialen bestellen en eventueel aanpassen. Wij leveren de bestellingen, conform (huisstijl)richtlijnen, op tijd en op de juiste plaats af in binnen- of buitenland.”Een succesvolle marketingcampagne gebruikt meerdere kanalen (cross media), zeggen Franc Hogguer en Marlene Mulder. “Door de combinatie van print en online bereik je alle zintuigen, maar het maakt het wel complexer. Daar kunnen wij de opdrachtgevers helpen. Wij voeren desgewenst de regie en nemen onze opdrachtgevers al het `gedoe’ uit handen. Dankzij onze samenwerking nu vanaf concept en ontwerp tot en met de evaluatie.” «

Dunnebier Print & Marketing

www.dunnebier.nl

MPM Design

www.mpmdesign.nl

Tekst: Wendy van Schie / Fotografie: Luuk Gosewehr

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.