“Wij kennen alle klanten bij naam”

14 februari 2017 09:52

“Wij kennen alle klanten bij naam”

Een gesprek met Frans Arnaud de Calavon, vestigingsmanager van de Auto Totaal Service Zeist B.V., is een gesprek vol lachsalvo’s, terwijl op de achtergrond de fax ratelt, de telefoon rinkelt en klanten binnenlopen en persoonlijk begroet worden.

Frans’ vader werkte in de automotive industrie, evenals zijn vrouw en zijn zoon is automonteur. Frans ademt auto’s en met name Toyota en Kia. “De Kia Picanto is de best verkopende auto. Maak maar een proefrit, dan begrijp je waarom”, verklaart hij. De wagen is klein, maar heel stil, compleet, zuinig en met veel ruimte. “Frans heeft veel hooi op zijn vork”, lacht hij. Hij zorgt, dat hij weet wat er speelt op de verschillende afdelingen en ziet ook wat er verbeterd kan worden. En december is altijd een drukke maand. Gelukkig barst hij van de energie.

“Er werkt hier maar één persoon” 

In de autowereld is het heel lastig om je te onderscheiden, dus goed personeel is essentieel. Als Frans personeel aanneemt, let hij op ogen. “Deze moeten openheid, enthousiasme en drive uitstralen. Want zo willen wij onze klanten benaderen”, vertelt Frans. Deze moeten met een goed gevoel de deur uit lopen. Op de vraag hoeveel mensen er bij ATS werken, lacht Frans: “Er werkt hier maar één persoon.” Grapje natuurlijk; hij heeft negentien medewerkers op de payroll. Het is een echte mannenwereld, op twee zussen na die de receptie bemannen.

Het meeste personeel werkt al lang bij ATS. “Het is hier goed geregeld en de mensen weten waar ze aan toe zijn”, licht Frans toe. “Een medewerker heeft zelfs ‘Toyota’ op zijn arm getatoeëerd.”

Over de toekomst zegt Frans: “Over drie jaar moet ATS anderhalf keer zo groot zijn, in verkoopaantal, klantenbestand en monteurs.” ATS staat niet stil!

Snelle Service

Een voorbeeld van de verbeteringen, die het bedrijf gaat doorvoeren, is de planning. In december is het druk vanwege winterbanden, die gewisseld moeten worden, terwijl andere klanten onderhoud willen laten plegen. Dit zorgt soms voor wachttijden. “Als de klant in het voorjaar terugkomt voor de bandenwissel gaat hij hier verbetering in bemerken”, verzekert Frans. Mogelijk organiseert ATS een ‘bandenweek’ om klanten snel en efficiënt van dienst te kunnen zijn.

Klant is koningin

ATS gaat ver voor de klant. Zo was Frans anderhalf jaar actief in contact met een klant, die interesse had in een Kia Venga. Net toen ze tot koop over leek te gaan, kreeg zij een auto van de zaak. Enige tijd daarna belde Frans. Zijn timing bleek perfect: De klant wilde net langskomen, omdat de baan en dus de lease auto alweer verleden tijd was.

Ze twijfelde over een Kia Venga met 1.6 motor, of 1.4 met zonnedak en wilde in beiden een proefrit maken. Dat was een uitdaging, maar Frans regelde dit toch voor de klant. Vervolgens vond zij het toch nog lastig de knoop door te hakken. Frans begreep dat deze klant graag alle afspraken vastgelegd wilde hebben. Over de levering, over de voorloopauto, de inruilprijs. Alles! Dus dat deed hij. Bij Frans geldt ‘afspraak is afspraak’, maar als een klant meer op papier wil, dan krijgt de klant dat.

Gratis leenauto 

ATS gaat ver om de klant te ontzorgen. Daarom is hun leenauto gratis en bieden ze een haal- en brengservice. Heb je een afspraak om de auto te halen en ben je ziek? Dan brengt Frans de auto gewassen en gezogen naar de klant terug. Frans vindt dit allemaal vanzelfsprekend en vergeet het bijna te vermelden. “De klanten zien de meerwaarde van ATS zeker, hetgeen blijkt uit de goede reviews”, zegt Frans dankbaar. Frans staat tussendoor op om een klant, die in de deuropening verschijnt onmiddellijk te woord te staan: “Goedemiddag meneer Wieringa, hoe is het?” “Ik ken alle klanten bij naam”, glimlacht Frans.

Eigen leasemaatschappij

“Als je eenmaal Kia of Toyota rijdt, wil je nooit meer met het OV, laat staan in een oude auto. Neem een proefrit in een Kia en je bent verkocht.” ATS heeft een eigen leasemaatschappij, wat heel prettig is voor de klant. Deze is hierdoor geen nummer, die slechts online contact met een leasemaatschappij heeft. De dealer doet zijn onderhoud en is tevens contactpersoon. En wil een klant tussentijds wisselen van auto, dan kan dat zonder boetes.

Veel berijders van oudere auto’s willen van hun hoge onkosten af en stappen om die reden over naar private lease. Frans begrijpt dat goed, want voor € 200,- per maand rijd je vier jaar in een nieuwe auto. Ook mensen die een kilometervergoeding van hun werkgever krijgen, doen dit graag. Je kunt verder elk jaar, of zelfs twee keer per jaar je kilometrage aanpassen, dus ook als je niet weet hoeveel kilometers je gaat rijden, is private lease een optie.

Bandenhotel

Berijders die hier banden komen wisselen, kunnen deze gratis opslaan in het bandenhotel, waar de banden ‘echt mogen blijven slapen’.

Een advies nog tot slot: Frans adviseert de banden nu te laten wisselen, ook al is het warmer dan zeven graden. “Je hebt met regenachtig weer meer grip, waardoor je veiliger rijdt.

Dat is belangrijker dan het feit, dat je winterbanden iets sneller slijten. Die slijtage is te verwaarlozen; je veiligheid niet”, besluit Frans. «

Auto Totaal Service Zeist B.V.

www.ats-autogroep.nl

Tekst: Philippa Wadsworth / Fotografie: Ruud Voest

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.