BAM Bouw en Techniek: perfect geïntegreerde service op iedere schaal

14 februari 2017 09:52

BAM Bouw en Techniek: perfect geïntegreerde service op iedere schaal

Dat Koninklijke BAM Groep in Nederland betrokken is bij de ontwikkeling en realisatie van de meest prestigieuze projecten is bekend. Dat het concern met BAM Bouw en Techniek een bedrijfsonderdeel bezit dat op elke schaal, van mkb tot corporate, klantgerichte oplossingen aanbiedt, is veel minder bekend. Reden voor Hét Ondernemersbelang om een bezoek te brengen aan het kantoor van BAM Bouw en Techniek – regio Midden.

De teamgeest die Erik de Ruiter (regiodirecteur Midden Nederland), Jaap Groenewegen (commercieel manager), Michiel Terpstra (manager planontwikkeling en realisatie) en Ed Blom (manager beheer en onderhoud) uitstralen, typeert ook de bedrijfscultuur bij BAM Bouw en Techniek op het regiokantoor Midden Nederland. En die teamgeest blijft niet binnen de muren, zegt De Ruiter. “Hier werken goed opgeleide vakmensen hecht samen met als dagelijks doel om klanten, van klein mkb tot corporate, op maat te bedienen. We kijken daarbij verder dan de strikte klantvraag, voor ons telt ook de achterliggende vraag. Wat heeft de klant écht nodig? Waar koopt hij, ook op langere termijn, het meest voor?” “Het is de omdraaiing van wat gangbaar is in de bouwsector”, vult Groenewegen aan. “De gewoonte is een gebouw eerst neer te zetten en er vervolgens de bewoners of huurders bij te zoeken. Wij kijken eerst naar wat die eindgebruiker wil en richten het gebouw daar vervolgens op in.”

De regio Utrecht is een interessant gebied, vervolgt ervaringsdeskundige De Ruiter. “Ik groeide hier op, ging hier naar school en werkte hier, en doe dat dus nog altijd. Deze regio is zo boeiend omdat je hier, onder de rook van Utrecht, een stuk van de randstad meepikt maar tevens snel in aanraking komt met klanten die meer plattelandsgericht zijn. Onze kwaliteit is dat we die beide krachten, stad en platteland, altijd weten te bundelen. Je ziet dat ook terug in onze klantenkring die bestaat uit grote landelijke spelers zoals banken, maar ook deels uit lokale mkb’ers.” Dat de loyaliteit van deze klanten groot is, toont ook dat ‘goede service op elke schaal’ bij BAM niet bij mooie woorden blijft. Wat bovendien helpt is dat de meeste BAM-medewerkers uit de omgeving komen. “Zij kennen de klant, zijn omgeving en zijn huisregels. Bovendien vinden onze klanten het prettig dat wij hen zoveel mogelijk van een vaste contactpersoon voorzien.”

Transparant in service én communicatie

Bouw en techniek zijn geïntegreerde grootheden geworden binnen BAM, wat naadloos aansluit op de wensen van een markt die steeds meer om integrale oplossingen vraagt. “Wij kunnen daaraan voldoen omdat we niet alleen alle kennis in huis hebben maar ook gewend zijn om multidisciplinair te werken”, zegt Groenewegen. “Zaten we voorheen nog verdeeld over de vestigingen Utrecht en Veenendaal, hier in Bunnik zijn we allemaal samengevoegd op één kantoor. Onze bedrijfscultuur is laagdrempelig, informeel, familiair en transparant. Medewerkers uit verschillende vakdisciplines lopen gemakkelijk bij elkaar in en uit om snel goede en realiseerbare oplossingen voor klanten te ontwikkelen.” En ook die transparantie blijft niet binnen de Bunnikse muren. “In onze communicatie naar klanten zijn we helder. Die weten precies waar ze aan toe zijn. Zodoende komt iets wat je normaliter vaak ziet bij bouwprojecten bij ons zelden of nooit voor: discussies achteraf over kosten of meerprijs.”

“We kijken verder dan de strikte klantvraag, voor ons telt ook de achterliggende vraag: wat heeft de klant écht nodig?”

De integraliteit van kennis en samenwerking is overigens zeer divers, benadrukt De Ruiter. “We beschikken niet alleen over veel kennis van bouwkunde, elektrotechniek en werktuigbouw, ook op gebied van wet- en regelgeving of zoiets specifieks als sprinklerinstallaties is onze ervaring zeer breed en ruim.” Daarnaast kunnen we altijd terugvallen op de brede expertise die BAM op concernniveau biedt. De Uithoflijn, Project Nieuwbouw Hoog Catharijne en het nieuwe Station Driebergen/Zeist; het zijn voorbeelden van recente krachtproeven waarbij BAM Bouw en Techniek regio Midden betrokken is.

Óók de partner op kleinere schaal

De heren zijn daar uiteraard trots op, maar zeggen erbij dat die succesvolle projecten paradoxaal ook een beetje tegen BAM kunnen werken. Blom: “Vooral kleinere mkb-ondernemers zouden kunnen denken dat we te groot zijn om met hun vragen of wensen aan de slag te gaan, terwijl dat beslist niet zo is. Onze opdrachtenportefeuille bestaat voor 50 procent uit projecten van variërende grootte en voor 50 procent uit beheer- en onderhoudswerk. Door die laatste categorie werkzaamheden, die achter de gevel van onze klant plaatsvinden, zijn we vaak onzichtbaar. Terwijl BAM juist op allerlei klantlocaties bezig is een prettige en comfortabele omgeving te realiseren. Of dat grootschalig of door enkel het installeren van een klimaatinstallatie gebeurt hangt helemaal van de klantwens af. We respecteren het bovendien als een klant na ons installatiewerk het beheer en onderhoud in handen geeft van een andere leverancier omdat ze daar al jaren mee samenwerken. We laten klanten daar vrij in.”

Het klantbelang wordt daarnaast gediend doordat BAM Bouw en Techniek als onderdeel van het grote concern schaalvoordelen kan doorvertalen naar de klant, zegt Groenwegen. Bovendien maakt duurzaamheid standaard onderdeel uit van de ontwikkelde en aangeboden oplossingen. Dankzij de brede kennis en expertise kan BAM uitstekend op meerdere borden schaken. Terpstra illustreert dat met een voorbeeld van kritisch meedenken. “In de markt zijn liften tegen lage prijzen verkrijgbaar, wat voor veel klanten in eerste opzicht aantrekkelijk lijkt. Maar omdat wij verder kijken en ook tien tot vijftien jaar onderhoud in onze calculatie meenemen, adviseren wij onze klanten toch vaak een duurdere maar onderhoudsvriendelijkere lift.” Dat meedenkende vermogen reist bovendien met de klant mee, besluit De Ruiter. “Mocht een klant in deze regio verhuizen of nieuwe vestigingen openen dan is dat geen probleem. BAM Bouw en Techniek Midden Nederland werkt ook regio overschrijdend.” Goede informatie voor de vele klanten die deze vertrouwde dienstverlener mee willen nemen op hun ondernemingsreis. «

Bam Bouw en Techniek

www.bambouwentechniek.nl

Tekst: Baart Koster / Fotografie: Ruud Voest

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.