‘Maak je organisatie wendbaarder, beter en leuker!’

13 maart 2017 11:24

‘Maak je organisatie wendbaarder, beter en leuker!’

‘Organisaties worden uitgedaagd om steeds sneller te verbeteren. Zoals Rutte met Nederland van een 7 naar een 9 wil, zo willen bedrijven hun organisatie blijven ontwikkelen. Wie niet de slimste is, verliest de strijd. Daar is inzicht bij nodig.’

Tegen deze achtergrond verleent Betterbasics in Leeuwarden haar diensten aan het bedrijfsleven. Betterbasics helpt bedrijven om hun organisatie beter en leuker te maken. Dat doet het bureau als adviseur, projectleider of via interim-management. De belangrijkste opdrachtgevers zijn beursgenoteerde bedrijven en het mkb.

Basisprincipes

In de visie van Kees de Jong van Betterbasics heeft elke organisatie baat bij professioneel inzicht in de werking van basiskrachten in organisaties en hoe deze het gedrag beïnvloeden. “Iedere organisatie werkt volgens dezelfde basisprincipes”, legt hij uit. “Hoe beter deze ‘basics’ zijn ingericht en op elkaar zijn afgestemd, des te beter de organisatie. En des te leuker! Wij onderscheiden vijf ‘basics’: strategie, structuur, processen, HRM en beloningen. Door te focussen op deze ‘basics’ vergroot je je inzicht en kan je er beter over communiceren. Dat is nodig om je organisatie, afdeling of project goed te besturen.”

Belang van strategie

De Jong constateert dat er bij veel organisaties achterstallig onderhoud is en een matig omschreven strategie. “Als de strategie niet helder is, waar is de organisatie dan op gericht? Door die te richten op de geformuleerde strategie krijg je een betere organisatie. Dat is leuk voor klanten, aandeelhouders én medewerkers. Het werkt immers veel prettiger in een up-to-date, coherente en efficiënte organisatie zonder verspilling en frustratie.”“In de strategie, de eerste ‘basic’ van Betterbasics, staan onder meer de richting, propositie, bronnen van voordeel en doelstellingen in cijfers, maar ook de organisatiewaarden en normen die de organisatie nastreeft”, gaat De Jong verder. “Op basis hiervan kan een organisatie ‘aligned’ worden. Daar bieden wij hulp bij. Het verbaast mij dat er vaak weinig tijd wordt besteed aan het uitwerken van de strategie en de doorvertaling naar de organisatie. Want zij die dit wél doen, floreren!”

De Jong stelt vast dat verandertrajecten of innovatieve projecten vaak niet volledig worden door vertaald in de organisatie. “Dat leidt tot frictie, weerstand en irritatie. “Regelmatig is de verdeling van verantwoordelijkheid niet goed ingericht. Of er ontbreken goede besluitvormingsprocessen. Door deze te herstellen wordt een organisatie efficiënter en leuker om in te werken. Bedrijven kunnen snel inspelen op veranderingen als ze met het juiste gevoel aan de goede knoppen, de ‘basics’, draaien. Daarbij gaat het onder meer om aanpassingen in IT, digitalisering, procesverbetering, HRM, waarden, cultuur en gedrag.”

Dichter in de buurt

Kees de Jong zegt dat hij liever hands-on werkt dan als consultant. Dat doet hij soms als ad interim directielid of manager of als toezichthouder. Maar meestal wordt hij ingehuurd als project- of programmamanager voor projecten die op het raakvlak van IT, commercie en operatie liggen. Hij reist veel, omdat hij z’n diensten vrijwel altijd verleent aan organisaties elders in het land. Dat zou De Jong graag veranderd zien. Hij streeft ernaar om de komende jaren meer in de buurt van Leeuwarden te werken. Een mooie kans voor organisaties in deze regio! «

Betterbasics

www.betterbasics.nl

Tekst: Harry Knevelbaard / Fotografie: Gerrit Boer

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.