Grill Bill, Nieuw Nederlands kamado BBQ Merk richt pijlen op B2C

24 september 2020 12:26

Grill Bill, Nieuw Nederlands kamado BBQ Merk richt pijlen op B2C

Grill Bill Keramische BBQ, een nieuw Nederlands BBQ merk dat zich in Nederland in rap tempo vestigt tussen een aantal grote wereldwijde kamado bbq merken zoals het bekende Big Green Egg, Kamado Joe en The Bastard. Zo wisten ze als startup al binnen een paar maanden de award voor “De Beste BBQ 2020” onder € 1000,-. in de wacht te slepen. ‘En we zijn nog lang niet klaar’ zegt Bobby van Wordragen, de eigenaar van Grill Bill.

B2C, steeds interessanter voor merken

Je ziet steeds meer merken de traditionele manier van sales omzeilen, door hun product rechtstreeks aan te bieden aan de consument, zonder tussenkomst van winkels en groothandels. Zo kun je je product tegen een ontzettend interessante prijs aanbieden en de kwaliteit en service hoog houden.

Wat zijn de voordelen van direct sales?

Een voordeel hebben we al benoemd: de prijs. Door je product rechtstreeks aan de consument aan te bieden kun je de prijs soms 40 tot 60% goedkoper aanbieden dan de concurrent. Daarnaast heb je direct contact met je uiteindelijke klant en kun je meteen goed adviseren. Goed advies is bij een kamado bbq namelijk een belangrijk aspect en iets dat je niet krijgt bij een grote bouwmarkt. En met een gemiddelde verkoopwaarde van € 1000,- is het niet bepaald een pakje boter dat je bij de supermarkt koopt.

Nog een voordeel is dat je baas over eigen strategie bent. Je bepaalt zelf wat je communiceert, hoe en wanneer. Je hoeft geen politieagent te spelen tussen alle wederverkopers die elkaar vaak niks gunnen.

Klantbeleving hoe pakken jullie dat online aan?

Online is waar onze roots liggen. We zijn van origine een e-commerce onderneming. We verkopen voornamelijk online, maar we hebben ook een showroom waar onze klanten de kwaliteit van onze kamado’s even kunnen zien en voelen, en daarbij goed geadviseerd worden over de werking van onze keramische bbq’s.

We hebben flink uitgepakt als het gaat om onze webshop: Duidelijke informatie, grote afbeeldingen, en de optie dat de aankoop in 3 tot 36 termijnen betaald kan worden. Onze klant moet zich op zijn gemak en veilig voelen in onze webshop. We proberen daarnaast anders te zijn dan alle andere spelers. We zijn lekker eigenwijs in onze communicatie en dat valt op.

Ook is er geïnvesteerd in AR ofwel Augmented reality. Een hypermoderne technologie die je steeds vaker tegenkomt online, ook bij ons. Het is niet zomaar een gimmick meer, maar een echte tool waarmee onze klanten de Grill Bill kamado via hun smartphone in hun eigen tuin kunnen zetten. Je kunt om de kamado heen lopen en zelfs de details en oneffenheden van het keramiek haarscherp op het scherm van je smartphone zien.

Wat zijn de grootste uitdagingen van direct sales?

Groeien, logistiek, en online marketing. Als je direct aan de consument verkoopt moet je alles zelf doen. Van inkoop tot de bezorging bij je klant.

Groei: Ik ga er niet om liegen, corona heeft voor ons als startup gelukkig wel goed uitgepakt. Ik vind het best vervelend om te zien dat andere ondernemers erg veel last hebben van de maatregelen. Veel van onze klanten hebben nu hun vakantiegeld uitgegeven aan een staycation en aan onze Grill Bill’s.

Logistiek: Zo’n keramische bbq weegt al snel 80 tot 90kg. Dan begrijp je misschien de logistieke drempel wel. Vooral voor de bezorgingen die door een vervoerder gedaan worden naar het buitenland.

Marketing: Het is best even wennen om je te manifesteren in zo’n grote markt met zoveel merken. Maar het gaat ons goed af, we vallen vooral op omdat we anders zijn. En onze persoonlijke aanpak wordt ook erg gewaardeerd. Mensen waarderen het enorm dat de eigenaar van Grill Bill de telefoon opneemt of een chat beantwoord. En als hij dan ook nog eens komt bezorgen en advies komt geven is dat helemaal cool. Natuurlijk kan dat niet altijd zo doorgaan maar je leert je klanten op deze manier super goed kennen en dat is erg veel waard vind ik.

Een goed en uniek product

En dan, last but not least, een goed product. Dit is misschien wel het allerbelangrijkste bij Grill Bill. Onze mat zwarte kamado’s zien er met hun gladde uiterlijk compleet anders uit dan de kamado’s met golfbal motief van onze concurrenten. Daarnaast is onze kleurstelling, het mat zwarte keramiek, gecombineerd met donkerbruine houten accenten een echt design element in je tuin of buitenkeuken. Een veelzijdige eyecatcher waar je ook nog eens restaurantwaardige gerechten op kunt bereiden, en het ultieme gevoel vrijheid van buiten koken op vuur ervaart. Waardoor elke barbecue avond een fijne herinnering achterlaat bij al jouw gasten.

Grill Bill Kamado BBQ
Lucas Gasselstraat 23
5611 ST Eindhoven
Telefoon: 085 001 3919
Email: hi@grillbillbbq.com 
Website: https://grillbillbbq.com/

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.