Drie gastvrije tips van Geesje

5 maart 2019 15:21

Drie gastvrije tips van Geesje

Gastvrijheid is ‘hot’. Bedrijven en organisaties hebben het begrip hoog in het vaandel. Regelmatig verzorgt Geesje Duursma als gastvrijheidsexpert trainingen waarbij de kernvraag is: ‘hoe worden wij (nog) gastvrijer?’

Gastvrijheid een kunst?

Dat gastvrijheid loont weten we al langer. Het levert ons trouwe klanten op en wie ook als werkgever gastvrijheid toont, krijgt loyale en blije medewerkers. Maar welke kunst moet je eigenlijk verstaan om als gastvrij ervaren te worden? Welke kenmerken dragen bij aan een positief imago?

Eén van de definities van gastvrijheid is: ‘De kunst om een welkom gevoel te geven’.  In het woord kunst zit het al, het is minder makkelijk dan het lijkt. En wat in de kunst geldt, geldt in de gastvrijheid ook: ‘smaken verschillen’ en ‘mooi of lelijk’  wordt door de ontvanger bepaald. Toch kan de gastheer/vrouw een sturende rol hebben. Bij gastvrijheid draait namelijk alles om houding en gedrag. Dure investeringen hoeft u er niet voor te doen. Er zijn een paar basisprincipes waar u vandaag nog werk van kunt maken voor het grote ‘gevoel van welkom zijn’ bij uw gast. Geesje vertaalde die naar de tien G’s voor gastvrijjheid. U krijgt er hier drie.

Drie G’s van Geesje

De eerste stap neemt u letterlijk: Ga door uw eigen voordeur naar binnen. Zie en ervaar wat uw klanten zien. Is het rommelig? Staan er dozen oud papier? Is de balie opgeruimd?  Uw klanten zoeken een bevestiging van hun verwachtingen in de dingen die ze ervaren. Gezelligheid en sfeer zoeken ze in een restaurant, bij de dokter bevestigt de witte jas het beeld van de setting en wie bij een advocaat binnenloopt verwacht een mooi kantoor. Als de beelden niet kloppen met de verwachtingen gaan uw klanten twijfelen.

Groet iedereen die u tegenkomt. Collega, leverancier en natuurlijk uw klanten. Een knikje kan al voldoende zijn om iemand op zijn gemak te stellen. Uw klant voelt zich daarbij ook nog eens gezien.

De derde tip is belangrijk bij alles wat u doet. Glimlach. Met een vriendelijke lach op uw gezicht wordt u automatisch als vriendelijker en gastvrijer ervaren. En bent u niet een lachebekje of heeft u uw dag niet, zet dan uw gezicht in de glimlachplooi, fake is beter dan een ernstig gezicht. Straal uit dat u blij bent om in contact te zijn met de ander en dat u plezier hebt in uw werk.

Wilt u aan de slag met gastvrijheid in uw organisatie? Wilt u de overige zeven G’s van Geesje leren kennen?  Neem dan contact op met Geesje Duursma.

Duursma Advies – Restaurant & Partycentrum de Pleats
info@duursma-advies.nl / info@depleats.nl
www.duursma-advies.nl  / www.depleats.nl

d

 

 

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.