Wurkz gaat voor goed werkgeverschap

13 maart 2017 11:24

Wurkz gaat voor goed werkgeverschap

Het is alweer 12 jaar geleden dat het Friese uitzendbureau Wurkz werd opgericht. Anno 2017 staat er een moderne onderneming, gesetteld in de regio en nadrukkelijk op zoek naar echt contact met opdrachtgevers en uitzendkrachten. “Want”, zeggen Jantina Bleijinga en Wilko de Vreeze, samen met Bart Velema eigenaren van Wurkz: “Als je mekaar echt goed kent, kom je vaak tot de beste match.”

Wurkz bestaat op dit moment uit een team van 14 zeer toegewijde medewerkers, waar ook de bekende Burgummer ondernemer Marcel Strijk deel vanuit maakt. Hij geldt als één van de bepalende gezichten binnen het bedrijf. “Het feit dat wij sterk regio georiënteerd zijn, is misschien wel één van de belangrijkste kernwaarden van ons bedrijf”, geeft De Vreeze aan. Met regio bedoelt hij overigens heel Friesland, waar Wurkz op termijn gaat uitbreiden met nieuwe vestigingen. “Daarmee willen we onze lokale betrokkenheid steeds weer waar kunnen blijven maken.”

Affiniteit

“We zoeken affiniteit met de plaatsen, de regio waar onze opdrachtgevers zich bevinden.” En dat doet Wurkz niet alleen in de plaatsen waar het op dit moment zelf gevestigd is, Burgum en Leeuwarden, maar ook al elders in Friesland. “We willen graag tot in de dorpen komen”, voegt De Vreeze toe. “Dat doen we niet alleen door regelmatig met onze opdrachtgevers om tafel te zitten, onze medewerkers zijn bijna allemaal afkomstig uit onze vestigingsplaatsen. Zij spreken de taal van de regio, weten waar de kansen liggen en dat blijkt in de dagelijkse praktijk een groot voordeel te zijn.” Daarnaast is Wurkz sterk betrokken bij lokale voetbalclubs en het verenigingsleven.

Wurkz heeft in het hele noorden klanten en bemiddelt mensen in allerlei sectoren van de economie. “Vanuit het verleden zijn we sterk gegroeid in de bouw en bouw gerelateerde bedrijven”, legt De Vreeze uit. “Maar, ook in de retail en horeca plaatsen we veel mensen.” Volgens Bleijinga is het wat dat betreft een voordeel dat naast Wurkz ook een studenten uitzendbureau deel uitmaakt van de organisatie. “We kunnen daardoor snel schakelen, op die manier versterken beide uitzendbureaus elkaar.”

Duidelijkheid

Nederland is een echt flexland en De Vreeze en Bleijinga denken dat dit in de toekomst zo zal blijven. “Helaas slaagt de politiek er niet in om richting ondernemers duidelijkheid te verschaffen rondom flexwerk”, vindt De Vreeze. “Wij krijgen daar veel vragen over, die we vanuit onze achtergrond beantwoorden. De bedoelingen met de Wet Werk en Zekerheid bijvoorbeeld waren goed, maar het heeft een averechts effect gehad. Ik verwacht met het nieuwe Kabinet dat de wet wordt aangepast, maar hoop niet dat het doorslaat naar de andere kant. Ondernemers hebben namelijk vooral behoefte aan duidelijkheid.”

Wurkz gaat verder dan alleen het invullen van de tijdelijke vacatures van opdrachtgevers. De Vreeze: ”Wij werken vooral in het midden- en kleinbedrijf, waar men vaak niet beschikt over een afdeling P&O of HRM. Zonder op die stoel te willen gaan zitten, worden we vaak benaderd voor advies aangaande het personeel. Ondernemers willen vooral weten wat hun risico’s zijn en hoe ze dit zoveel mogelijk kunnen ondervangen. Wurkz is dan meer adviseur, we delen de verantwoordelijkheden en kennis met het betreffende bedrijf. Daarin zit onze toegevoegde waarde.”

Zo biedt Wurkz inmiddels een totaalconcept, waar bijvoorbeeld ook payrollactiviteiten deel van uitmaken. Daarbij legt een bedrijf haar volledige administratie rondom personeel bij Wurkz neer. “Wij verlonen dan het vaste personeel en het hele pakket daar omheen”, legt De Vreeze uit.

Goed werkgeverschap

Bij Wurkz gaat men nadrukkelijk voor goed werkgeverschap. “Wij vinden dat iedereen gelijk behandeld moet worden, los van welk contract hij heeft. Een uitzendkracht is namelijk niet iemand van minder waarde. Hij werkt volwaardig mee in het bedrijf of de organisatie, en dient daar ook naar beloond te worden. Dat is waar Wurkz voor staat en gelukkig staan onze opdrachtgevers daar achter. Wij zorgen ervoor dat de ondernemer geen risico’s loopt. Het gaat daarbij ook om vertrouwen.”

Goed werkgeverschap bij Wurkz betekent ook dat men samen met de uitzendkracht een traject in gaat. “Dit houdt bijvoorbeeld in dat we samen met de opdrachtgever en de uitzendkracht opleidingsmogelijkheden willen aanbieden, waardoor voor de betreffende uitzendkracht de kansen op de markt toenemen”, geeft De Vreeze aan.

Bleijinga:” Met name voor jongeren die wel wat kunnen, maar nog niet de juiste keuze hebben gemaakt, biedt Wurkz kansen. Niet voor niets zeggen wij dat we een binding met onze opdrachtgevers en de uitzendkrachten willen opbouwen.”

Projectmatig

De conjunctuur trekt aan en dus neemt de vraag naar personeel, zowel vast als flexibel toe. Hier en daar ontstaan zelfs tekorten en dat kan ondernemers er toe aanzetten dat ze sneller personeel in vaste dienst zullen nemen. De Vreeze en Bleijinga denken dat er altijd vraag naar flexibel personeel zal blijven bestaan. “Vooral projectmatig. Een bedrijf krijgt bijvoorbeeld een plotselinge opdracht, die alleen met flexmedewerkers afgehandeld kan worden, daar zit volgens ons een blijvende groei in.”

“Daarnaast is de conjunctuur grillig. Hoe lang hou je je klanten, wat is de invloed van internationale ontwikkelingen; ondernemers houden daar rekening mee en maken daarom een goede afweging in de verhouding tussen vast en flexibel personeel. Verder zien we een toenemende vraag naar specialisten, vaak mensen die een werkgever vooral tijdelijk in dienst wil, omdat hij er niet altijd werk voor heeft.”

“Bij Wurkz zijn ze dan aan het juiste adres. Dankzij onze aanpak: no nonsense, dichtbij de klant èn de uitzendkrachten, zijn we in staat om de juiste mensen te leveren. Wij werken niet met targets, we plaatsen liever medewerkers waarvan we de overtuiging hebben dat ze passen. Een perfecte match valt of staat met goed personeel, maar wij vinden ook dat mensen de kans moeten krijgen om mee te groeien in de cultuur van een bedrijf. Mensen zijn ons kapitaal, of dat nou geldt voor eigen werknemers, flexpersoneel of opdrachtgevers. Die persoonlijke manier van werken hoort bij ons! Gelukkig staan onze opdrachtgevers er ook zo in”, aldus Bleijinga.

“Met de toekomstige economische ontwikkelingen willen wij deze aanpak vasthouden. Dat wordt onze grootste uitdaging.” In de afgelopen periode heeft Wurkz een sterke professionaliseringsslag doorgemaakt, waardoor het bedrijf helemaal klaar is voor de toekomst. Dat wordt opgepikt door opdrachtgevers. “Niet voor niets horen we vaak de opmerking: ‘regel het maar voor ons’. Een beter compliment kun je als uitzendbureau niet krijgen.”

www.wurkz.nl

Tekst: Henk Poker / Fotografie: Gerrit Boer & Martin Hulsinga

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.