BCDN Nieuwe Stijl

12 maart 2019 11:11

BCDN Nieuwe Stijl

Dit jaar vindt op 19 en 20 maart in WTC Expo Leeuwarden de vijfde editie van Business Contact Dagen Noord (BCDN) plaats. In de aanloop daar naartoe heb ik in de mooie ambiance van het Westcord WTC Hotel Leeuwarden een interview met de twee drijvende krachten achter deze beurs: Anouk Kuperus en Eva Hoebe.

Netwerken, kennis delen en verbindingen leggen

Vorig jaar werd de beurs opgezet vanuit de positie die er lag, maar na de beurs hebben ze samen nieuwe plannen geschreven, omdat ze het hoogtijd vonden voor een nieuwe koers. Eva: “Er was eigenlijk geen heldere visie en missie, dus die hebben wij op papier gezet. We ontdekten ook dat daar vanuit de ondernemers echt behoefte aan was.”

De ambitie van Anouk en Eva is om, naast de jaarlijks terugkerende beurs, van BCDN het hele jaar door een ondernemersplatform te maken voor zakelijk Noord-Nederland. En dan hebben we het over Friesland, Groningen, Drenthe en de kop van Noord-Holland. Daarbij draait het om netwerken, kennis delen en verbindingen leggen, wat onder andere bereikt wordt met netwerkevents en inspirerende seminars met steeds wisselende thema’s. Daarnaast speelt de site, met leuke interviews en interessante artikelen van bedrijven, een belangrijke rol. De eerste resultaten daarvan zijn al zichtbaar via het item BCDN Verhalen. Eva: “Op 19 en 20 maart bieden we fysieke zichtbaarheid wat we gedurende het jaar doorzetten met elk kwartaal een seminar en verder bieden we driehonderdvijfenzestig dagen per jaar online zichtbaarheid.” Anouk voegt daaraan toe dat BCDN vanaf nu meer is dan ‘alleen twee dagen beurs’.

[caption id="attachment_45773" align="alignnone" width="339"] Anouk Kuperus[/caption]

Vanuit de nieuwe missie was het voor de dames vanzelfsprekend dat daar ook een nieuwe huisstijl met een nieuw logo bij hoort, wat duidelijk zakelijker en volwassener oogt dan het vorige logo. Daardoor is de beurs van dit jaar de eerste editie in een vernieuwde BCDN Nieuwe Stijl, zoals Eva mooi verwoordt. “Dat heeft natuurlijk ook te maken met het feit dat we, na onze interne evaluaties, de meningen van de vertegenwoordigers van de grotere pleinen op de beursvloer gepolst hebben.”, aldus Anouk: “Dat sloot allemaal perfect op elkaar aan en op basis daarvan hebben we het plan geschreven.”

[caption id="attachment_45772" align="alignnone" width="267"] Eva Hoebe[/caption]

Eva: “Met deze vernieuwing willen we de hele beurs ook professionaliseren. We hebben daarvoor een aantal tools, waarvan een lager ‘borrelgehalte’ er één is. Een borrel hoort bij een beurs, maar we willen daar minder de nadruk op leggen. Voorheen gingen er uitnodigingen uit als ‘Kom naar onze borrel op The White House of op Het Cambuurplein’ en wij willen dat er nu op de uitnodiging staat ‘Kom ons bezoeken op de beurs’. En een borrel is daar dan een onderdeel van.”

“Vanuit je dagelijkse gang van zaken stap je in een andere wereld”

Twee belangrijke statements van de BCDN 2019 zijn innovatie en interactie. In de beleving van beide dames was de beurs in het verleden veel te statisch en via deze twee statements verwachten ze dat de BCDN veel sprankelender en interessanter wordt. Ze denken dat onder andere te bereiken in samenwerking met hun Partners: Spin-Off Nederland, Okkinga Communicatie, Brandmerck, NoordZ, Farrows en Faber Audiovisuals die veel doen op het gebied van VR en die SBS6 en Talpa TV tot hun vaste opdrachtgevers mogen rekenen.  Anouk: “Zij gaan onder andere de entree aankleden. We gaan natuurlijk niet alles verklappen, maar vanuit je dagelijkse gang van zaken stap je in een andere wereld en wordt je als het ware de BCDN ingetrokken. We willen creëren dat je met een ander gevoel de beurs opgaat en dat je niet alleen komt om zoveel mogelijk visitekaartjes te scoren.”

De insteek is dat je als bezoeker aangenaam verrast wordt en achteraf terugkijkt op een leuke dag met een toegevoegde waarde qua contacten met bestaande en nieuwe relaties. Eva benadrukt dat het natuurlijk logisch is dat er óók visitekaartjes uitgewisseld worden, maar dat ze daar ook iets vernieuwends voor hebben. Ze hebben de BCDN App ontwikkeld, waar allerlei informatie op te vinden is en waarmee je over en weer gegevens kunt verstrekken door elkaar te scannen via de mobiele telefoon. Alle exposanten hebben deze app en de bezoekers kunnen ‘m downloaden na registratie op de website, wat nodig is om de gratis toegangskaart te krijgen.

De exposanten hebben van tevoren een beurstraining aangeboden gekregen en zijn uitgedaagd om na te denken over een innovatieve en originele manier van profilering, zodat ze zich onderscheiden van de collega-standhouders en op die manier van toegevoegde waarde zijn op de beurs. Daarbij wordt er van ze verwacht dat ze nadenken over de vraag hoe ze de bezoekers kunnen verrassen en wat ze kunnen doen qua interactie in hun stand, zoals bijvoorbeeld een hologram wat een draaiend logo laat zien of waar een film in afgespeeld wordt, of een VR-bril waarmee je een kijkje kunt nemen binnen het betreffende bedrijf. En zo zijn er uiteraard talloze mogelijkheden.

Op de beursvloer staat het grootste Pop-up kantoor, annex Werkcafé, van Nederland waar men de gelegenheid heeft om zich terug te trekken als er qua zaken snel iets geregeld moet worden. Wi-Fi en alle overige benodigde faciliteiten zijn daarvoor aanwezig.

Anouk: “Dat BCDN Nieuwe Stijl innovatief en interactief is, zie je in alle facetten terugkomen op de beurs zelf. Dat begint bij de opening, je ziet het bij de stands en het komt duidelijk terug in het programma. Dat zit bomvol met een aantal rondetafelgesprekken, een speakers area waar diverse sprekers komen en waar het publiek met een koptelefoon naar de spreker luistert zodat het niet hinderlijk is voor de overige bezoekers, nieuwe toegevoegde pleinen zoals Het Innovatieplein van Faber en nog veel meer.” Eva vult aan: ”Wat ook leuk is: we hebben dit jaar een Fuckup Night. Dat is een wereldwijde organisatie die in zo’n tweehonderd steden ondernemers aan het woord laat om hun fouten te vertellen met daarbij hun leermomenten. We hebben drie kandidaten: Egon Diekstra, directeur van Hamilton Bright, Joost Jetten van Logitech for Business en Rick van Geloven, oprichter van Belieff Academy.”

Een begrip in ondernemend Noord-Nederland

De beide dames zijn enthousiast en ambitieus, maar ook heel nuchter. Ze geven zichzelf een looptijd van één tot drie jaar om voor elkaar te krijgen dat BCDN Nieuwe Stijl een begrip zal zijn in ondernemend Noord-Nederland. Anouk: “Over drie jaar moet het zó staan, dat je er niet meer omheen kunt!” Dat ze op de goede weg zitten, blijkt wel uit het feit dat ze van alle kanten van ondernemers te horen krijgen dat ze goed bezig zijn.

Tekst: Leo Singor

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.