Minder advertentiekosten en meer online conversies: sluit jouw pagina aan bij de intentie van de bezoeker?

15 juli 2020 09:42

Minder advertentiekosten en meer online conversies: sluit jouw pagina aan bij de intentie van de bezoeker?

Online marketeers denken in funnels. Boven aan de funnel (Top Funnel) zorg je voor bereik en instroom. Iemand komt bijvoorbeeld op jouw website via Google, of iemand klikt op een link in social media en bereikt zo jouw website.

Onder aan de funnel (jaja, Bottom Funnel) doet iemand een aanvraag, neemt contact op of download een e-book.

De meeste ondernemers sturen op Top Funnel. Ze willen optimale vindbaarheid en groot bereik via social media. Maar… dan gaat het mis. Vaak zien we dat 80% tot 90% van de bezoekers niet verder komt dan de eerste pagina van de website.

In de meeste gevallen kunnen we dit prima verklaren aan de hand van twee simpele checks:

  • Is de content op de landingpage passend en van toegevoegde waarde? Veel websites gaan over het bedrijf en haar producten en diensten. Terwijl bezoekers op zoek zijn naar oplossingen voor hun problemen.Voorbeeld: de website van een advocatenkantoor gaat over arbeidsrecht. Terwijl ik als bezoeker een oplossing wil voor een disfunctionerende medewerker. Uiteindelijk heb ik een arbeidsrecht advocaat nodig, maar daar was ik nog niet.
  • Is er een logisch vervolg beschikbaar? Iedere pagina binnen de website moet een logische, laagdrempelige vervolgstap aanbieden. Dit kan zijn: een link naar verdiepende informatie, of het aanvragen van een checklist rond dit onderwerp. Dit ontbreekt vaak.Voorbeeld: de pagina biedt een optie om contact op te nemen voor meer informatie. Als bezoeker wil ik geen contact, ik wil scherp krijgen wat de dingen zijn die ik nu het beste kan doen. Uiteindelijk is er contact nodig, maar nu nog niet.

Resultaat: enorme bounce rates (bounce = % bezoekers dat zonder vervolgactie de website verlaat). Dit is zonde, je hebt enorm geïnvesteerd in bereik, ze komen op je website, ze vertrekken en komen nooit meer terug.

Dit is in veel gevallen ook onnodig. Door beter te focussen op Bottom Funnel (beter aansluitende content & logische conversies) kun je je bounce rate vaak met tientallen procentpunten verlagen.

Daarbij kun je met remarketing-strategieen ervoor zorgen dat vertrekkende bezoekers worden teruggehaald, wellicht naar een andere, laagdrempelige conversies. Zo haal je meer resultaat uit het bereik & de bezoekers waar je al voor betaald hebt.

Voorbeeld. Stel, je hebt 1.000 bezoekers en 1,5% converteert. Dan kun je rekenen op 15 conversies. Als je het conversieratio optimaliseert tot 2%, hoef je nog maar 750 bezoekers aan te trekken voor 15 conversies. Als je € 2,50 per klik betaalt, scheelt dit € 625,- voor hetzelfde resultaat.

Dit is resultaat dat bovendien blijvend is. Je hoeft niet méér te blijven investeren om hiervan te profiteren. Sterker nog, van iedere euro budgetverhoging profiteer je veel meer in de toekomst. Conversiepercentage is een hefboom - die gelukkig erg goed te bedienen is.

En jullie? Sturen jullie al op bounce rate en conversie? Halen jullie vertrekkende bezoekers terug met slimme remarketing? Wellicht een mooi project voor deze zomer ;-).

Deze Thought Starter is geschreven door Sietse Kingma, eigenaar van strategisch online marketingbureau Bambuu. Eens sparren over jullie online marketingstrategie en -aanpak? Plan een vrijblijvende Opportunity Sessie  in met één de marketing strategen van Bambuu

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.