Nederlanders willen zelf uiterlijke bezorgdatum bepalen

16 december 2020 12:50

Nederlanders willen zelf uiterlijke bezorgdatum bepalen

Als er een optie is waarmee consumenten de uiterlijke bezorgdatum van een bestelling kunnen aangeven, zou 91 procent van de Nederlanders hiervan gebruikmaken. Over het algemeen hebben oudere consumenten hier meer behoefte aan dan jongere online shoppers. Dit blijkt uit onderzoek onder 400 Nederlandse consumenten, uitgevoerd in opdracht van Descartes , marktleider op het gebied van softwareoplossingen voor de supply chain en logistiek.

Beloftes nakomen belangrijk

Ruim twee derde (70%) van de Nederlandse consumenten verwacht dat pakketten ondanks de drukte op het beloofde tijdstip geleverd worden. De meerderheid (80%) vindt het niet erg om langer te wachten, mits ze hierover geïnformeerd worden. Beloftes over voorraad of levertijd niet nakomen, komt webwinkeliers duur te staan. 61 procent van de consumenten shopt dan namelijk niet nogmaals bij de betreffende webshop. Vrouwen zijn hierin coulanter dan mannen (respectievelijk 59% en 63%).

“Vlak voor Sinterklaas zagen we dat bezorgdiensten pakketten moesten weigeren, omdat ze de hoeveelheid niet meer aankonden”, vertelt Albert van Roekel, director solutions consultancy EMEA bij Descartes. “Als consumenten bij een bestelling de uiterlijke bezorgdatum aangeven, kunnen webwinkeliers en koeriersdiensten efficiënter plannen. Bijvoorbeeld door meerdere pakketten voor één adres of zelfs voor één straat op dezelfde dag te bezorgen, in plaats van dat de bezorger meerdere keren in de week langskomt. Zo kunnen webwinkels en postbezorgers de drukte beter aan én ontvangen alle consumenten hun pakket op tijd.”

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.