Is het rendabel om je zaak draaiende te houden met behulp van maaltijdbezorging?

9 november 2020 13:19

Is het rendabel om je zaak draaiende te houden met behulp van maaltijdbezorging?

De hele wereld is in de ban van het coronavirus. Terwijl alle landen hun uiterste best doen om de verspreiding van het nieuwe virus in te dammen, zijn veel sectoren ongelooflijk hard geraakt. Horecaondernemers moeten weer meerdere weken hun zaak op slot gooien. En dat heeft grote gevolgen. Ook wanneer horecazaken weer open kunnen, is dit voor kleine ondernemers vrijwel niet mogelijk. Willen zij de 1,5 meter regel in acht nemen, kunnen ze alsnog maar heel weinig mensen kwijt in het restaurant. Hierdoor daalt de omzet enorm. Dit terwijl de kosten wel gewoon blijven bestaan. Om die reden kiezen veel horecaondernemers er voor om te gaan bezorgen. Maar is dit wel rendabel?

Dit is uiteraard een flinke uitdaging voor horecaondernemers. Een bezorgservice op poten zetten binnen een zeer korte tijd is niet gemakkelijk. Bovendien wil je hier natuurlijk wel zoveel mogelijk winst uit kunnen halen. En als je nog nooit op die manier gewerkt hebt, kan dit in deze onzekere tijden juist nog meer stress opleveren. Hoe groot is de kans dat klanten food near me at butlon.com opzoeken en bij jouw restaurant terecht komen? Hoe zit het met de kosten als je je inschrijft bij een bezorgplatform? En hoe pak je dit aan? Wij gingen op onderzoek uit.

Gebruik je website en social media kanalen

Wanneer je overweegt om over te gaan op maaltijdbezorging is het belangrijk dat klanten hiervan op de hoogte worden gesteld. Daarom is het jouw taak om binnen korte tijd zoveel mogelijk mensen te bereiken. Dit doe je door je website en social media kanalen te gebruiken.

Plaats een grote aankondiging op social media en laat zoveel mogelijk mensen je bericht delen. Zo kun je een grotere doelgroep bereiken. Is jouw onderneming gevestigd in de doorgaans drukke binnenstad? Dan kan je er ook voor kiezen om een simpel A4’tje op de deur te hangen met deze aankondiging.

Hoe meer mensen je bereikt, hoe groter de kans dat zij de vraag, ‘wat eten we vandaag makkelijk goedkoop?’, beantwoorden door bij jouw restaurant een bestelling te plaatsen.

Schrijf je in bij een bezorgplatform

Wanneer mensen kiezen voor eten bestellen zullen zij doorgaans sneller gebruik maken van een bezorgplatform dan dat ze direct een bestelling bij het restaurant zelf plaatsen. Hierdoor kan het zeker verstandig zijn om jezelf bij een bezorgplatform in te schrijven. Bedenk wel goed dat je voor deze diensten ook contributie moet betalen. Voor iedere bestelling moet je een percentage afdragen aan het bezorgplatform. Je moet daarom goed meten hoeveel het je oplevert als je je bij een bezorgplatform inschrijft. Wanneer dit slechts enkele bestellingen oplevert is dit natuurlijk niet rendabel. Lukt het jezelf niet om genoeg mensen binnen de regio te bereiken? Dan kan het verstandig zijn om je toch bij een bezorgplatform in te schrijven.

Start met een aangepast menu

Zeker wanneer je nog nooit eerder met een bezorgservice hebt gewerkt is het verstandig om het menu zo simpel mogelijk te houden. Houd er rekening mee dat je de keuken ook niet volledig kunt bezetten nu de 1,5 meter regel van toepassing is. Daardoor levert een zeer uitgebreid menu enkel stress op. Begin daarom met een aangepast menu met eenvoudig te bereiden gerechten en breid dit eventueel uit indien dit mogelijk is.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.