Van Wijnen kijkt net even verder

17 oktober 2017 16:27

Van Wijnen kijkt net even  verder

Meer dan bouwen. Dat is de slogan waarmee Bouwbedrijf Van Wijnen in Lelystad aan de weg timmert en die eigenlijk meteen ook alles zegt over deze veelzijdige bouwonderneming.

Sinds kort vormen Nina Nomden en Maarten Bakker de directie van de vestiging in Lelystad. “Van Wijnen is in de loop van de jaren getransformeerd van een aannemer die stenen stapelt tot een aannemer die iedereen ruimte biedt voor een betere leefomgeving”, zeggen zij. “Daarbij denken we vanuit het wonen en niet vanuit het bouwen. In onze visie komt een gebouw tot leven door de mensen die er wonen, werken, leren, zorgen en recreëren.”

Nieuwe directie

Nomden en Bakker zijn beiden nieuwkomers bij Van Wijnen. Nomden is er op 1 april begonnen en heeft meer dan twintig jaar leidinggevende ervaring in diverse strategische managementfuncties bij verschillende bedrijven, met name in de media. De laatste jaren maakte zij als Chief Marketing Officer deel uit van de directie van SBS Broadcasting. Bakker is op 1 mei in dienst getreden bij Van Wijnen. Hij was daarvoor directeur realisatie bij Heembouw Wonen en heeft jarenlange ervaring in de bouw en projectontwikkeling in voorbereiding en realisatie van projecten.

De vestiging van Van Wijnen in Lelystad maakt deel uit van de Van Wijnen Groep, die tot de tien grootste bouwondernemingen in ons land mag worden gerekend. Van Wijnen, dat al sinds 1907 bestaat, heeft 24 vestigingen in Nederland die verdeeld zijn over vijf regio’s. Het concern had vorig jaar een omzet van 763 miljoen euro. Bij Van Wijnen werken zo’n 1.600 mensen. Vijftig daarvan bedienen vanuit de vestiging in Lelystad de markt in Flevoland.

Circulair bouwen

Door de dekking van haar vestigingsnetwerk is Van Wijnen eigenlijk altijd dichtbij. “Wij kennen de lokale markt en kunnen altijd snel inspelen op ontwikkelingen”, zegt Bakker. Dat Van Wijnen hierbij grensverleggend te werk gaat, bleek onlangs toen de ‘Fijn Wonen Circulair’ werd gepresenteerd. “Een betaalbare woning die grotendeels uit herbruikbare materialen bestaat en helemaal uit elkaar kan worden gehaald en verplaatst. Het ideale antwoord op onvoorziene demografische ontwikkelingen als bijvoorbeeld vergrijzing en ontgroening.”

Meedenken met de klant

Nomden benadrukt dat Van Wijnen oplossingen op maat biedt. ”Wij willen vanuit maatschappelijke relevantie samen met de klant naar oplossingen zoeken”, licht ze toe. “Vanuit onze betrokkenheid en gedrevenheid vinden we het belangrijk om ons in te leven in de wensen en vragen van gebruikers. Dus begint het bij ons altijd met goed luisteren. Natuurlijk in de eerste plaats naar de toekomstige bewoners, maar ook naar onze partners met wie we graag in co-creatie projecten uitvoeren. Zo denken we bijvoorbeeld actief mee aan de uitdaging om mensen langer thuis te laten wonen. In hun vertrouwde woonomgeving. Dat kan bijvoorbeeld met zorgunits die we aan woningen kunnen plaatsen.”

Bakker en Nomden maken duidelijk dat Van Wijnen met haar bouwprojecten op diverse fronten zo concreet mogelijk inspeelt op duurzame ontwikkelingen. “Zo neemt de laatste tijd bijvoorbeeld de vraag naar betaalbare en energiezuinige woningen sterk toe. Wij komen onder meer aan die behoefte tegemoet met de bouw van nul-op-de-meter-woningen (woningen die niet zijn aangesloten op aardgas) van ons woonconcept Fijn Wonen.”

Samenwerking met mkb

De twee directeuren van Van Wijnen Lelystad zeggen dat ze er graag een bijdrage aan willen leveren om Flevoland een zo duurzaam mogelijk karakter te geven. Ze doen in dat verband een oproep aan het mkb in deze provincie om samen aan een toekomstbestendige polder te werken. “Die uitdaging gaan wij heel graag aan …” «

Van Wijnen Lelystad

www.vanwijnen.nl

Tekst: Harry Knevelbaard / Fotografie: Gerrit Boer

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.