‘Machinebouwers zoeken slagkracht’

De High Tech machinebouwers van Nederland weten het: het inkoopvolume van bevestigingsmaterialen bedraagt gemiddeld ‘slechts’ 5% van het totale inkoopvolume, maar … zonder bevestigingsmaterialen: geen machine! De impact op de productiviteit is dus enorm. “De keuze voor het juiste technische bevestigingsmateriaal begint wat ons betreft al in het ontwerptraject van een machine”, zo stellen Adriaan en Stephanie Veltkamp, de twee directeur-eigenaren van Jeveka BV, dat in 2017 bovendien tachtig jaar bestaat.

Adriaan en Stephanie, de derde generatie die aan het roer staat van de in Almere gevestigde technische groothandel, laten het 80-jarig bestaan van het gereputeerde familiebedrijf uiteraard niet zomaar aan de agenda voorbijgaan.

Medewerkersdag

“We hebben twee grote events gepland in 2017”, vertelt Adriaan, die in maart exact tien jaar in het bedrijf zit. “Zo organiseren we in juni een medewerkersdag. We gaan met al onze 65 collega’s Skûtsjesilen. Natuurlijk een dag vol plezier. Tegelijkertijd besteden we die dag bewust aandacht aan de o zo belangrijke teambuilding. Hoewel de spirit eigenlijk altijd al goed is geweest – we zijn immers een familiebedrijf – zijn we de afgelopen jaren gegroeid naar een zelfsturende organisatie waar de medewerkers – van magazijn tot verkoop en van technische ontwikkeling tot aan marketing – volle eigen verantwoordelijkheid kunnen dragen. Wij weten zeker dat we onszelf daardoor een nieuwe innovatieve kracht geven. Dat is niet alleen goed voor de persoonlijke ontwikkeling van onze mensen, we zijn er echter ook van overtuigd dat dit tevens goed is voor onze organisatie als geheel. We worden flexibeler, we zullen sneller kunnen schakelen en samenwerken wordt nog leuker. Onze klanten profiteren daarvan.”

“Technologische ontwikkelingen in de machinebouw zijn de ruggengraat van grote economische slagkracht”

Klantendag

“In het najaar – op 28 september – organiseren we ons tweede event, een klantendag”, vervolgt Stephanie. “We geven dan een aantal technische workshops. Dat doen we in samenwerking met onze leveranciers. Zo gaan we aandacht schenken aan de verschillende mogelijkheden om te borgen, we hebben het over tolerantiemeten én we willen bovenal meer bewustzijn creëren over standaardschroeven. We zien vaak dat inkopers een bepaalde bestelling plaatsen terwijl het niet altijd de meest ideale of meest passende bestelling is. De reden? In de ontwerpfase van de bouw van een nieuwe machine hadden wellicht andere keuzes kunnen worden gemaakt. Men is in de industrie nog vaak in de veronderstelling dat ‘schroeven’ of ‘bevestigingsmaterialen’ slechts wat noodzakelijke accessoires zijn. Niets is minder waar. Náást de gesprekken met de inkopers willen we dan ook graag van gedachten wisselen met die functionarissen bij de machinebouwers van Nederland die Research en Development in hun takenpakket hebben. Dáár valt voor de machinebouwers namelijk nog veel winst te halen. Met name in het ontwerptraject.”

“Overigens wordt er die dag zeker ook taart gegeten”, zo lacht het jubilerende tweetal. “Het is en blijft immers een mooi feestje. Op ons 80-jarig bestaan zijn we immers hartstikke trots. We hebben een prachtige historie opgebouwd.”

Kennisniveau

Broer en zus Veltkamp kijken tevens met vertrouwen – maar ook met grote nieuwsgierigheid – naar wat de komende jaren gaan brengen. “Economisch zijn de vooruitzichten goed. Daar maken we ons niet zo veel zorgen over. Het kennisniveau van onze (machinebouw)industrie in Nederland staat bovendien op een ongekend hoog niveau. Daar mogen we best weleens onze trots over uitspreken”, zegt Adriaan. “We hebben in Nederland immers zéér goede universiteiten waar de talenten van de toekomst worden opgeleid én ook de mogelijkheden krijgen om een impuls te geven aan innovatie. Toch staat de instroom van nieuw technisch talent aan de onderkant enigszins onder druk in Nederland. Daar proberen wij, mede ook door enkele bestuursfuncties die we hebben bij brancheorganisaties, een debat op gang te brengen en de lobby naar Den Haag te ondersteunen. Technologische ontwikkelingen in de machinebouw zijn de ruggengraat van grote economische slagkracht. Dat wordt nog weleens onderschat. Althans, het is weinig zichtbaar.”

“In die zin profileren we ons duidelijk met onze plek in de keten”, vervolgt Stephanie. “Het is en blijft onze missie om onze klanten te faciliteren productie in Nederland mogelijk te maken. We zijn de spil voor onze klanten en de vele leveranciers waarmee we samenwerken.”

Stephanie ziet in de marktbewerking van Jeveka niet meer de traditionele leverancier-klantverhouding. “Wij willen veel meer met de klant samen optrekken. Onze adviserende rol is groter geworden. En die zal in de komende jaren toenemen. We leveren bij voorkeur niet wat de klant vraagt, maar wat hij nodig heeft. Daar zit een wezenlijk verschil in.”

Adriaan en Stephanie vinden het lastig om te duiden hoe hun organisatie er over twintig jaar uitziet, als het bedrijf honderd jaar bestaat. “Natuurlijk willen we groeien. We willen uiteraard meegaan in alle eisen die gesteld worden en we begrijpen heel goed dat we de machinebouwers van Nederland kunnen helpen zich staande te houden in een wereld met veranderende wet- en regelgeving op weg naar internationale standaardisering. Nu hebben we de basis goed gelegd; onze organisatie is flexibeler dan ooit omdat we bewust voor interne decentralisering hebben gekozen. We zijn daardoor schaalbaar geworden en méér dan ooit van deze tijd. Machinebouwers kunnen op ons rekenen als ze op zoek zijn naar slagkracht.” «

www.jeveka.com

Tekst: Jerry Helmers / Fotografie: Joeri van Veen

Onze partners