Zelfrijdende Auto’s in Nederland

17 september 2018 11:16

Zelfrijdende Auto’s in Nederland

Bijna dagelijks zien we de zelfverklaarde visionair Elon Musk in het nieuws, die de geschiedenis in wil gaan als de ondernemer die de autonome auto introduceerde. Maar achter de schermen zijn technologiereuzen zoals Google met het Waymo Project, Baidu Auto Brain System en grote autofabrikanten met concept projecten zoals Mercedes-Benz F 015 en BMW iNEXT al minstens net zo ver. En Nederland? Een recent onderzoek van KPMG in 20 landen plaatst Nederland op de 1e plaats qua geschiktheid voor Autonome auto’s. Fantastisch, toch? De grootste ondernemers van onze tijd, die de wereld al eerder hebben veranderd, zetten vol in op een nieuwe technologie, met $ 50 miljard aan geregistreerde investeringen to date achter zich.

Wat zijn autonome auto’s?

Een autonome of zelfrijdende auto is volgens de ANWB uitgerust met intelligente sensoren en systemen die rijondersteuning bieden en die verbonden zijn met het internet, zoals optische camera's, LIDAR-laser, GPS en een kunstmatige intelligentie die de data verwerkt. Om deze ontwikkeling in kaart te brengen is de analyse van de Amerikaanse SAE het meest gebruikt. Hierin wordt het pad naar de volledig autonome auto opgedeeld in 5 fases, van 0 naar 5. In niveau 0 heeft de auto slechts wat sensoren, en in niveau 5 is de auto volledig autonoom, dus zonder stuur of pedalen.

Niveau 2/3 is de huidige stand van zaken, waarin het optrekken, sturen en remmen door de auto zelf wordt gedaan. De bestuurder moet wel te alle tijden de ogen op de weg houden. Enkele nieuwe modellen uit het topsegment zitten al in niveau 3 (semi-autonoom) waarbij tijdens bekende en niet complexe situaties de bestuurder zijn ogen van de weg kan halen.

De beste plaats om te beginnen met autonome auto’s: Nederland

De bovenstaande korte analyse maakt duidelijk dat autonome voertuigen gefaseerd geïntroduceerd worden, afhankelijk van gelokaliseerde omstandigheden. Nederland heeft een voortrekkende rol in de wereld als het gaat over autonome auto’s. Vorig jaar is onderzocht wanneer de Nederlander denkt een autonome auto te kunnen gebruiken:

  1. Bij vermoeidheid 30%
  2. Voor woon- werkverkeer 29%
  3. Op de snelweg 28%
  4. In de file 27%
  5. In de binnenstad 16%

Interessant is hier vooral #3: deze 28% worden dus al op hun wenken bediend met de recent gelanceerde niveau 3 auto’s, zoals de Audi a8, Mercedes S Klasse en de Volvo XC90.

Het onderzoek van KPMG dat Nederland als wereldleider bestempelde heeft naar de volgende factoren gekeken:

  • Politiek & Wetgeving: #3. De Nederlandse overheid heeft bepaald dat autonome auto’s zonder stuur met RDW ontheffing al de weg op mogen. Verder investeert de overheid € 90 miljoen in het aanpassen van meer dan 1.000 verkeerslichten in het hele land om te communiceren met autonome voertuigen (AV).
  • Technologie en Innovatie: #4. Op het gebied van technologie en innovatie heeft Nederland verreweg het hoogste percentage elektrische voertuigen en heeft een relatief hoog aantal bedrijven die met autonome voertuig- technologie werken.
  • Infrastructuur: #1. Volgens de Wereldbank en het Wereld Economisch Forum behoort het Nederlandse wegennet tot de beste ter wereld.
  • Acceptatie door de consument: #2. De acceptatie in Nederland zou hoger kunnen zijn, maar de meeste Nederlanders zijn al erg tevreden met de huidige, hoogontwikkelde transportsystemen en infrastructuur.

De toekomst?

Geschat wordt dat er in 2020 10 miljoen autonome auto’s op de weg zullen zijn. Maar met 2 miljard auto’s op de wereld en een productie van 100 miljoen auto’s per jaar zullen de eerste autonome auto’s geen enorme verandering veroorzaken.

In het drukke Nederland zijn er té veel onverwachte omstandigheden denkbaar dat je de controle uit handen wilt geven, dus hoewel niveau 4 en 5 voor personenauto’s niet nabij is, maakt juist de hoge bevolkingsdruk de kansen en noodzaak voor smart mobility en autonome vervoersystemen hoger. Maar de tijd die gewonnen kan worden tijdens klantenbezoek in Noordwest Europa, met een ontwikkeld snelwegnet, is met een niveau 3 auto al aanzienlijk, denk aan alle voorbereidingen die je tijdens de rit kunt treffen terwijl de auto over de snelweg zoeft…snel naar de dealer voor een proefrit!

Het volledige onderzoek naar zelfrijdende auto’s in Nederland kan je hier terugvinden.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.