Veel ondernemers denken vooruitstrevend te zijn, maar in werkelijkheid zijn de meeste ondernemers conservatief.

21 september 2017 09:36

Veel ondernemers denken vooruitstrevend te zijn, maar in werkelijkheid zijn de meeste ondernemers conservatief.

VWP Shortlease is al sinds 2004 gespecialiseerd in shortlease. De landelijk opererende marktleider kan particuliere en zakelijke klanten een unieke Shortlease propositie doen. “Wij werken met een eigen wagenpark, kunnen met eigen funding in al onze behoeftes voorzien en daar profiteren onze klanten van.” Het enige mysterie is waarom niet veel meer ondernemers gebruikmaken van de vele voordelen die shortlease biedt. Hét Ondernemersbelang ging op zoek naar het antwoord op die en andere vragen.

Op het kantoor in Nijverdal vindt een inwijding in de wereld van shortlease plaats. Het is evenals privélease een groeiend deel van de leasemarkt, begint directeur-eigenaar Wilhelm Palthe. Waar liggen de verschillen? “Shortlease is een intensievere vorm van dienstverlening, niet te vergelijken met reguliere lease, dat wij overigens ook aanbieden. Je moet als dienstverlener snel schakelen en er is veel klantcontact. Bovendien bezitten wij een eigen wagenpark en hebben wij de financiële basis om onze propositie volledig af te stemmen op iedere klantbehoefte. De meeste andere shortlease aanbieders opereren meer als verhuurmaatschappijen.

Veel partijen doen het voorkomen alsof ze een eigen wagenpark hebben, terwijl ze werken met de vloot van een ander, het zogenaamde brokers-model. Je kunt je voorstellen dat zulke partijen klanten regelmatig moeten teleurstellen. Bijvoorbeeld als die zijn keuze op een bepaald merk en type auto laat vallen maar uiteindelijk een ander merk of type geleverd krijgt. Dan begint de samenwerking al meteen met een teleurstelling. Zoiets zal een klant bij ons niet meemaken. Wij werken namelijk op objectniveau en niet op merk en auto niveau. Bij ons krijgt de klant wat hij kiest, maar wij zijn dan ook nadrukkelijk geen verhuurmaatschappij.”

“Veel ondernemers zijn helaas conservatief, zo laten ze de vele voordelen van Shortlease gewoon liggen, doodzonde natuurlijk”

Snelheid van handelen telt!

Sales directeur Hiddo-Jan Buikema geniet elke dag weer van de uitdaging die hij ten opzichte van zijn klanten aangaat en is trots op het onderscheidend vermogen van VWP. “Wij zitten kwalitatief aan de bovenkant van de markt en dat komt deels door simpele dingen. Zo doen wij daadwerkelijk wat wij roepen. Afspraak is bij ons afspraak en daarin onderscheiden wij ons direct van veel concurrenten. Daarnaast hebben we een efficiënte en transparante werkwijze ontwikkeld. Ik heb vijf salesmedewerkers in mijn team en kan uit ervaring zeggen dat een nieuwe medewerker hier binnen twee weken ingewerkt is. De kracht van onze werkwijze is daarnaast dat deze uitstekend werkt zonder dat de klant het gevoel krijgt dat hij een nummer is. Sterker; onze werksystematiek maakt juist dat we hem volledig conform zijn wensen kunnen helpen.”

Ook de hoge communicatie snelheid vloeit voort uit het de werkwijze van VWP. “Na het moment van offerteaanvraag door de klant, meestal via internet en soms telefonisch, ontvangt hij dezelfde werkdag de offerte, ons streven op korte termijn is om dit binnen tien minuten te realiseren. Geeft de klant akkoord dan kunnen wij meestal vijftien minuten later de bevestiging van de opdracht neerleggen, inclusief alle vastgelegde werkopdrachten voor de klant.” De kracht van VWP is onze snelle oplossing die precies voorziet in de behoefte van de klant op korte termijn. Toch wil en kan VWP Shortlease meer betekenen, zegt Buikema. “Dat tijdelijke is weliswaar de kern van onze service, maar als vaste gesprekspartner kunnen we nog meer betekenen voor onze klanten omdat we dan een structurele relatie opbouwen.”

What you want is what you get

Een parafrasering op ‘what you see is what you get’ is voor VWP Shortlease op zijn plaats. Want voor klanten geldt: what you want is what you get. Palthe: “Wij hebben al onze auto’s digitaal vastgelegd, zodat de klant precies kan zien welke hij wil leasen en wij ook het exemplaar kunnen tonen. Dat is vrij uniek, want veel maatschappijen werken als een soort verhuurmaatschappij met een verhuurvloot. Die gaan niet verder dan de klant ‘een auto uit een bepaalde klasse aanbieden’. De klant weet dan niet wat hij krijgt, terwijl wij de auto letterlijk kunnen aanwijzen. Pas op: berijders vinden het uitermate vervelend om als ze een Volkswagen verwachten, een Ford te krijgen. Auto’s en emotie hebben nu eenmaal alles met elkaar te maken. Een klant die negatief wordt verrast met een andere auto heeft daar in de meeste gevallen echt een probleem mee.”

De zekerheid om de gekozen auto ook te gaan rijden is niet de enige zekerheid die klanten zoeken. Ze willen ook niet voor lange tijd aan een leasecontract vastzitten. In een onzekere wereld kan het immers gebeuren dat je na enkele maanden een auto ineens niet meer nodig hebt. Dat risico dek je af met een kort leasecontract. “Onze contracten beslaan een termijn van 2 tot 60 maanden. Ideaal voor ondernemers die in seizoenswerk zitten of structureel een flexibele vervoersbehoefte hebben. Maar eigenlijk interessant voor iedere ondernemer, want wie heeft geen medewerkers met een tijdelijk contract in huis? En wie wil niet zijn risico op overbodig ingekochte mobiliteit afdekken?”, luidt Palthes retorische vraag. Maar waarom leasen dan nog zoveel zakelijke klanten regulier? “Veel ondernemers zijn helaas conservatief en blijven daarom traditioneel leasen. Zo laten ze de voordelen van Shortlease gewoon liggen. Doodzonde natuurlijk.”

Snel over op elektrisch

En dan is er tot slot nog een belangrijk voordeel van shortlease. “Als je aan een lang contract vastzit kun je niet profiteren van de snelle ontwikkelingen die momenteel plaatsvinden in de automotive markt. Zo zijn er mooie elektrische modellen op de markt, zoals onder meer de Hyundai IONIQ Electric, de Opel Ampera of de Nissan Leaf. Zit je in een kort contract, en onze kortste contracten gelden voor twee maanden met een opzegtermijn van één week, dan kun je snel overstappen op nieuwe interessante modellen. Zeker moderne ondernemers, die duurzaamheid willen uitstralen, timmeren zo zichtbaar aan de weg.” «

www.vwpshortlease.nl

Tekst: Baart Koster / Fotografie: Wim van 't Hoff

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.