Je webshop online verkopen

25 januari 2021 11:59

Je webshop online verkopen

Al sinds jaren zijn er grote verschuivingen gaande in de retail industrie en vindt er een massale verschuiving plaats van zogenaamde fysieke winkels naar webshops. Elk modern bedrijf is tegenwoordig dan ook vertegenwoordigd op het web en er zijn tal van webshop ontwikkelaars actief die voorzien in het bouwen van een webshop geheel aangepast op de wensen van de gebruiker. Waar veel mensen niet van op de hoogte zijn, is dat er diverse fora en platforms zijn waarop webshops gekocht en verkocht kunnen worden. Wanneer je een overweegt, zijn er natuurlijk nogal wat zaken om in gedachte te houden om ervoor te zorgen dat je het juiste bedrag ontvangt voor de webshop die in lijn is met de waarde en het potentieel.

Hoe bepaal je de juiste prijs voor jouw webshop?

Het bepalen van de prijs van een webshop, is natuurlijk een van de belangrijkste onderdelen, wanneer je een webshop verkopen overweegt. Om de prijs te bepalen zijn er een aantal dingen die je in gedachte moet houden. Uiteraard heb je veel tijd gespendeerd aan het bouwen van de webshop en eventuele extra software moeten aanschaffen en dergelijke, maar dit is niet iets dat een grote rol speelt in webshops die al operationeel zijn en worden verkocht. Een cruciale factor in het vaststellen van de prijs, is de jaarlijkse winst die met de webshop wordt gegenereerd. De vuistregel die hierbij veelal wordt gebruikt, is om de jaarlijkse omzet met twee te vermenigvuldigen, wat een realistische prijs oplevert. Dit is echter wel de prijs voor alleen de webshop exclusief voorraden en dergelijke.

Naast de winst zijn ook de domeinnaam en de bezoekersaantallen prijsbepalend

De vuistregel om de waarde van jouw webshop te bepalen voordat je deze te koop aanbiedt is cruciaal, maar dat betekent niet dat deze bindend of leidend is. Er zijn een aantal interne en externe factoren die hier ook een invloed op hebben. Door alle technologische ontwikkelingen op het gebied van bijvoorbeeld verbeterde content management systemen, is dit ook belangrijk. Wanneer je gebruik maakt van een relatief oud systeem dan kan dit voor een koper minder interessant zijn en zal deze in vernieuwing moeten investeren. Dit heeft uiteraard een negatieve invloed op de prijs.

Uiteraard heeft de stand van de economie ook een grote invloed op de prijs. In tijden van crisis kun je bijvoorbeeld scherpere prijzen verwachten dan in economische hoogtijdagen. Andere dingen die belangrijk zijn om op te letten en die je ook kunnen helpen met webwinkel verkopen zijn de bezoekersaantallen en de domeinnaam. Een eenvoudige en goed bekende domeinnaam drijft de prijs op. De winstcijfers zijn uiteraard sterk beïnvloed door je marges en het type en prijs van de producten die je verkoopt. De bezoekersaantallen geven hierin een nuance aan, met betrekking tot hoe populair jouw webshop daadwerkelijk is.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.