ISDN stopt ermee. Wat zijn de opties?

8 april 2019 12:02

ISDN stopt ermee. Wat zijn de opties?

Op 1 september a.s. stopt ISDN bij KPN en alle andere aanbieders. Dat is al sneller dan je denkt. Er zijn nog veel bedrijven die een andere oplossing nodig hebben voor het derde kwartaal. Wat zijn de opties?

Die vraag krijgen we regelmatig van onze cliënten, met daarbij de vraag welke van de opties wij de beste vinden en welke oplossing we daar dan voor kunnen leveren. Hierbij een overzicht van de opties die wij zien, op volgorde van onze voorkeuren.

  1. VastMobiel (VaMo koppeling)

VastMobiel is een optie waarmee je volledig voorsorteert op de toekomst en overbodige investeringen voorkomt.

In dit scenario kies je ervoor om je ISDN-apparatuur met pensioen te sturen en vanaf dat moment je gehele bedrijfstelefonie enkel met mobiele toestellen in te richten.

Telefooncentrale functies (zoals wachtrijen, huntgroepen en uitbellen met een vast telefoonnummer) blijven gewoon beschikbaar. Medewerkers hebben echter in het vervolg alleen hun smartphone.

  1. Managed VoIP

Is volledig mobiel werken niet gewenst of haalbaar? Dan ligt de voorkeur bij Managed VoIP. De ISDN-apparatuur gaat met pensioen. Een telefooncentrale in Cloud die met VoIP-toestellen op locatie via het Internet gekoppeld zijn, is dan het te prefereren scenario.

Zo'n omgeving kan overigens ook 'hybride' werken: dus met zowel VoIP-toestellen voor de receptie en binnendienst als VastMobiel smartphones voor de buitendienst.

  1. On premise telefonie (eigen VoIP centrale)

Moet de bedrijfstelefonie lokaal blijven draaien onder eigen beheer? Dan is het te overwegen om een eigen telefooncentrale (server) in het eigen netwerk te plaatsen en in te richten die middels nieuwe VoIP-toestellen en een SIP Trunk de bedrijfstelefonie voortaan via het Internet afhandelt.

Deze oplossing biedt minimaal dezelfde functionaliteit als uw oude (ISDN) telefoon centrale plus meer. Het grote voordeel van deze oplossing is dat het interne telefoonverkeer tussen medewerkers ‘on premise’ afgehandeld wordt zonder dat dit Internet bandbreedte kost. Dit is vooral handig voor die bedrijven die niet over een hele snelle Internetverbinding beschikken. Voor deze oplossing bieden wij twee modellen, een ‘on premise’ centrale die u van ons huurt en eentje die u éénmalig aanschaft. Het ‘huur’ model heeft alle kenmerken/voordelen van de Managed VoIP oplossing inclusief een eigen ‘telefonist(e) module. Het ‘koop’ model is hierin beperkter dan zijn ‘huur’ broertje. Ook het koppelen van smartphones gaat iets omslachtiger dan bij de ‘huur’ oplossing.

  1. SIP trunking op bestaande ISDN-centrale

Een vierde optie die we zien is de bestaande ISDN-centrale (en toestellen) gewoon blijven gebruiken, maar via de centrale het belverkeer via SIP trunking voortaan via het internet afhandelen. De fabrikant van de centrale moet dan wel een SIP Trunk Card/mogelijkheid bieden.

Hoewel deze optie misschien aanlokkelijk klinkt, dienen de nadelen ervan niet onderschat te worden. Je blijft dan bijvoorbeeld zitten met 'oude meuk' die steeds moeilijker valt te repareren of uit te breiden. Werkt er iets niet dan betaal je waarschijnlijk de hoofdprijs voor ondersteuning.

Tools en software

Doe-het-zelvers die de derde optie overwegen (on premise) kunnen aan de slag met gratis software van bijvoorbeeld Asterisk, FreePBX of Open PBX. Of je kiest voor een commerciële variant inclusief support.  Wij leveren hiervoor bijvoorbeeld 3CX.

Voor alle bovengenoemde opties bieden wij al sinds 2011 oplossingen en support aan onze cliënten. Wij maken gebruik van het beste VoIP Platform van Nederland welke ook nog eens tot één van de goedkoopste aanbieders van Nederland behoort! Nieuwsgierig naar wie dat is en naar de concurrerende prijzen? Wij komen graag eens bij u langs om het u, kosteloos, uit te leggen.

Daarmee is Winadmins Systeembeheer helemaal klaar om u te helpen weg te migreren van ISDN naar toekomstbestendige telefonie. Meer weten over de mogelijkheden? Neem dan gerust eens contact met ons op!

Winadmins (bedrijfszeker in systeembeheer)
Telefoon: 0511-420325
Fax: 0511-420835
E-mail: info@winadmins.nl
Website: www.winadmins.nl

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.