Technische dienst en operators schudden elkaar de hand

21 januari 2021 16:04

Technische dienst en operators schudden elkaar de hand

Door meer samen te werken aan eerstelijns onderhoud, verbeteren de technische dienst en de operators samen de veiligheid, kwaliteit en efficiency van de productie. Hoe komt zo’n samenwerking tot stand en hoe kun je deze organiseren? Pontifexx en EZ Factory structureren en faciliteren samen het Autonoom onderhoudsproces en zorgen voor een overtuigde handshake tussen TD en productie. Ze leggen uit wat hiervoor de succesfactoren zijn.

Pontifexx is specialist in het optimaliseren van onderhoud en beschikbaarheid van de productiefaciliteiten. EZ Factory ontwikkelde de visuele app EZ-GO, die operators faciliteert in eerstelijns onderhoud met digitale checklijsten, werkinstructies, taken en audits. Daarmee wordt autonoom onderhoud eenvoudiger, sneller en effectiever. De twee partijen werken structureel samen. ‘We versterken elkaar,’ licht Johan van de Pol van Pontifexx toe. ‘Wanneer je autonoom onderhoud invoert of uitbreidt, krijgen de operators er belangrijke taken bij. De digitale EZ-GO app faciliteert het uitvoeren en vastleggen van de taken en daardoor is het effect van het autonoom onderhoud veel groter. De app is echt ontstaan vanuit de praktijk en is zeer gebruiksvriendelijk.’ Randy Appiah van EZ Factory vult aan: ‘Andersom is het zo, dat onze klanten de implementatie van de app vaak aangrijpen om hun AO te optimaliseren; het is zonde om alleen klakkeloos de oude papieren werkwijze in de app te zetten. Pontifexx begrijpt de fabriekssituatie door en door en is gespecialiseerd in het begeleiden van zulke processen. Daarom zetten we hen graag in als implementatiepartner.’

Hoe autonoom onderhoud TD en operator versterkt

Wat beide partijen opvalt tijdens AO-trajecten, is dat de TD en productie vaak verrast zijn over de voordelen die ze samen met AO kunnen behalen. Johan: ‘Veel bedrijven denken dat ze eerst het tweedelijns onderhoud op orde moeten hebben voordat ze het eerstelijns onderhoud kunnen structureren. Wij zeggen juist: keer dat om! De TD komt niet toe aan gepland onderhoud omdat ze zoveel tijd kwijt zijn aan het blussen van brandjes die makkelijk voorkomen kunnen worden. Voor elke TD’er zijn er wel acht of tien operators, die direct op de lijn staan. Zij weten precies waar het vastloopt of waar de risico’s zitten, ze vormen in feite de oren en ogen van de TD. Bovendien kunnen ze een aantal standaard inspecties en onderhoudstaken prima zelf uitvoeren. Zo kun je veel storingen voorkomen. Dan heeft de TD meer rust en komen ze toe aan structureel onderhoud.’

AO implementeren: doe het samen

‘Autonoom onderhoud klinkt misschien wat groot, maar eigenlijk doet iedereen het al,’ aldus Randy. ‘Iedereen zorgt op de een of andere manier voor de installatie, alleen is dat vaak nog niet zo gestructureerd. Autonoom onderhoud begint vaak simpelweg met een goed gesprek tussen de TD en het productieteam. Gezamenlijk bekijken ze hoe ze het onderhoud willen optimaliseren en welke taken naar de operators kunnen. Dan komt de kracht van de app om de hoek kijken. Doordat de werkinstructies visueel worden gemaakt, met filmpjes en foto’s, kunnen de monteurs hun kennis gemakkelijk overdragen en weten ze zeker dat taken goed, en altijd op dezelfde wijze, worden uitgevoerd. Dat geeft rust en vertrouwen. De digitale checklijsten zijn heel gebruiksvriendelijk; ze laten precies zien per machine en per moment wat er moet gebeuren. Het aftekenen daarvan is een “duimpje omhoog” op het scherm en iedereen weet dus ook dát het conform standaard is gebeurd. Wanneer er iets niet in orde is, is dat in de app gemakkelijk te melden en te volgen. Tot slot krijgt het team dankzij de rapportages goede input voor structurele verbetermogelijkheden.’

Zo werkt het wel!

Een belangrijk aandachtspunt bij de invoeren van AO, is het cultuurverschil tussen de TD en de operators, merkt Johan wanneer hij dit proces begeleidt. ‘Operators zijn vooral gericht op een continu proces, ze moeten 24/7 alert zijn om te zorgen dat er aan het eind van hun shift een bepaalde hoeveelheid in een bepaalde kwaliteit gereed is. De TD is veel meer gericht op de techniek, zorgen dat machines in orde zijn en dat er gerepareerd wordt wat kapot gaat. In zo’n AO-traject komen die twee werelden samen en wij besteden daarom veel aandacht aan het benadrukken van het gezamenlijk belang: je wilt allebei dat er geen storingen zijn. De operator raakt meer betrokken bij de techniek en de monteurs bij het proces, waardoor ze elkaar beter begrijpen en effectiever samenwerken.’

Zelfversterkend proces

Wanneer autonoom onderhoud op deze manier is ingericht, ontstaat er veel meer rust op de werkvloer. Het is een zelfversterkend proces. Doordat de operators met regelmaat inspecteren en onderhoud plegen, zijn er minder storingen. Doordat er minder storingen zijn, komt de TD meer toe aan preventief onderhoud. De rapportages uit de app leiden tot inzichten die ze samen bespreken en waardoor ze samen het proces verder verbeteren. AO is daarom vooral een startpunt voor continu verbeteren. ‘Je hebt dan de kennis, de faciliteiten, de data, de overlegstructuur, de samenwerkingsbereidheid en de tijd om continu te verbeteren. Dan ga je serieuze stappen maken op het gebied van veiligheid, kwaliteit en efficiency,’ besluit Randy.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.